«Påfuglen». Trøndelag Teater. Av: Tyra Tønnessen (tekst) og Jovan
Pavlovic (musikk). Med: Marianne Meløy, Tor Ivar Hagen, Kathrine
Thorborg Johansen, Christian Ruud Kallum, Karl-Vidar Lende, Henriette Marø,
Herbert Nordrum, Jon Lockert Rohde. Regi: Tyra Tønnessen. Musikalsk
ansvarlig: Jovan Pavlovic.
Idéteater for de yngste.
Dyrefabel til diskusjon
«Påfuglen» stiller kanskje vel enkle spørsmål. Men den lar
seg ikke friste til å gi for enkle svar.
MUSIKAL: «Urettforferdelig», pleier en sjuåring jeg kjenner
å si. I «Påfuglen» - med undertittelen «en urettferdig musikal» - har både
urettferdighet og forferdelighet sin plass. Familiemusikalen fungerer som en
oppfordring til å diskutere sosial fordeling, innvandringspolitikk og
lovgivning voksne og barn imellom.
Politisk fabel
De politiske metaforene er åpenbare. Påfuglene er uglesett
selv i landet der de bor, et land som er styrt av en grusom, despotisk gribb.
Dermed prøver de lykken i et rikere, kaldere land, et sted det er langt mellom
fargene. Ikke alle reiser: Påfuglmor (Kathrine Thorborg Johansen) frykter at
valpevernet skal ta fra henne kyllingene, så hun etterlater dem hjemme og lover
å komme tilbake med penger å ta seg av dem igjen med. I landet hun kommer til, som
tigger, bor hundene - som er mer byråkratiske, mer konforme og så
hverdagsliggjort velstående at de kan omtale minibankene som pengemaskiner. De
vet ikke helt hvordan de skal ta imot de fremmede fuglene. Men pappahunden
(Herbert Nordrum) og hans datter (Marianne Meløy) skjønner raskt at noe må de
gjøre.
Med det er tonen for familiemusikalen satt. Ideer om rettferdighet
skal bli utfordret og diskutert. Ulike ståsteder skal uttrykkes og forklares.
Vanskelighetene med å finne teoretiske svar som også fungerer i praksis skal
bli vist. I «Påfuglen» uttrykkes erklæringer om ønsker, ideer og mål i
klartekst. Men Tyra Tønnessen og Jovan Pavlovic later ikke som om løsninger er
like lette å komme fram til.
Identitet
Identitet knyttes sterkt opp mot etnisitet, i «Påfuglen».
Skikkelsene definerer seg selv ut fra gruppetilhørighet, og egenskaper er i
stor grad sortert etter kultur. Lenge kan det se ut som om forestillingen
aksepterer ideen om naturgitte forutsetninger, at visse folkeslag er mer
fargerike (og -løse) enn andre. Kontrasten mellom landene er parodisk i begge
retninger. Men etter hvert som individer trer klarere fram og ulike synspunkter
innenfor en og samme kultur og en og samme familie legges for dagen, vokser også
dette bildet seg mer nyansert.
Hundenes lydbilde tilhører trønderrocken, med en og annen
avstikker innom arbeiderkampsangen. Fuglenes, og særlig påfuglenes, har et mer
østeuropeisk preg, med innslag av klezmer, mer fremtredende trekkspill og andre
referanser mot romanikultur og øvrige reisende folks tradisjonsmusikk. Det er
neppe å røpe for mye når jeg sier at mot slutten smelter de musikalske
innflytelsene sammen - og at det henger naturlig sammen med handlingsutviklingen.
Samtidig faller ikke «Påfuglen», musikalsk eller dramatisk, for den fristelse
det kunne ha vært å harmonisere seg fram til komplett idyll.
Premieren var på Trøndelag Teater 23. januar.
No comments:
Post a Comment