«Rytmar
frå verdsrommet». Det Norske Teatret i samarbeid med Peter Baden Productions.
Av: Carl Morten Amundsen (tekst) og Peter Baden (musikk). Med: Heidi Ruud
Ellingsen, Randolf Walderhaug, Ingrid Jørgensen Dragland, Geir Kvarme og Marius
Næss. Regi: Audny Chris Holsen.
Poetisk
rytmeunivers.
Rom
for rytme
«Rytmar
frå verdsrommet» er en poetisk, politisk musikkfabel om viktigheten av å gå i
takt med egen rytme.
MUSIKKTEATER:
All science fiction er politisk metafor, heter det. Den musikalske
familieforestillingen «Rytmer frå verdsrommet» er ikke et unntak.
Tiåringen
Mikkmikk (Heidi Ruud Ellingsen, igjen med troverdig barnekroppsspråk og -mimikk)
og pappa (Randolf Walderhaug) bor i et land der musikk, dans og rytmer er
forbudt. Det er det ikke lett å rette seg etter, ikke for far og datter, og
ikke for deres overvåkere, rytmepolitiets Fru Sjursen (Ingrid Jørgensen
Dragland) og Erstad Olsen (Geir Kvarme). Når trommonauten Perk (Marius Næss)
krasjlander med budskapet om at en asteroide er på vei mot jorden, skal det
vise seg å bli enda vanskeligere.
Komponist
og musiker Peter Baden, også i trommonautkostyme, musikklegger forestillingen
live fra sitt utenomsceniske sidebalkongrom. Komposisjonen er, naturlig nok,
rytmisk dominert, tempofylt og energisk, med melodiinnslag som gir assosiasjoner
til science fiction-filmens stemningsmusikk. Videodesign (Knut Sævik/PB
Productions) bidrar til å formidle et astronomisk univers av stjerner og
planeter, projisert over, på og rundt Mia Runningens geometriske
flerbrukskonstruksjoner. Disse siste viser seg også å være gode
samarbeidspartnere for Sigrid Edvardssons koreografi, som mikser inn
inspirasjoner fra parkour og streetdance.
Budskapene
- at en må lytte til egne instinkter når regler virker urimelige og
uforståelige, og at det er barna som er framtidsfrelserne - overrasker neppe
noen. Handlingen følger også kjente mønstre fra redder verden-sjangeren. Men
underveis ligger flere fine overraskelser, bland annet i velformulerte replikkbetraktninger
om frykt og kontroll, i komisk utformede avsløringsscener, og i måtene voksenrollene
får lov til å utvikle seg. Den ressurssterke Mikkmikk får oppdage at det ikke
bare er hun som kan føle redsel, og at det finnes flere mennesker med indre
rytmer de ikke helt vet om de kan eller bør gå i takt med.
Premieren fant sted på Det Norske Teatret 16. januar 2015.
No comments:
Post a Comment