«Shoot». Rogaland Teater. Av: Mark Ravenhill. Med: Mette Arnstad, Marit Synnøve Berg, Ole
Christoffer Ertvaag, Morten Espeland, Helga Guren, Lars Funderud Johannessen,
Glenn André Kaada, Øystein Martinsen, Hugo Mikal Skår, Svein Solenes, Even
Stormoen og Grethe Mo. Regi: Hilde Brinchmann.
Mennesket og maktene
Når Rogaland Teater setter opp «Shoot» handler det mer om
krigens holdninger enn krigens handlinger.
TEATER: Visuelt finnes det en
del slående øyeblikk i «Shoot». En svart engel i røyklagt motlys, med en vinge
som ennå ikke er brukket. Koreograferte mellomstikk med krigere i kamp. En
grotesk pietà, uten nåde.
Også tekstlig er oppsetningen nådeløs. «Shoot» handler om krigens brutalitet og kostnad. Like brutalt som vissheten om hva det koster, er vissheten om at en venner seg til det.
Også tekstlig er oppsetningen nådeløs. «Shoot» handler om krigens brutalitet og kostnad. Like brutalt som vissheten om hva det koster, er vissheten om at en venner seg til det.
Hjemmefront
Forestillingen tar
utgangspunkt i Mark Ravenhills «Shoot/Get Treasure/Repeat», en syklus korte
skuespill som alle handler om hvordan enkeltmennesker påvirkes av krig, tortur
og terror. I utgangspunktet er det 16 av dem, pluss en epilog. Rogaland Teater
har valgt tolv (inkludert epilogen), og legger større vekt på hjemmefronten -
det landet som har sendt ut soldater - enn på krigsfronten - det landet som har
mottatt dem.
Hykleri og mangel
på medfølelse er viktige motiver. Den gru som finnes i å ta grusomhet som en
selvfølge gjennomsyrer det meste.
Oppstykket
Historien om en
krig er ikke en historie. Mennesker rammes ikke likt. Noen er alltid dypere
berørt enn andre. Noen utnytter, noen blir utnyttet, og noen ganger kan man være
et offer og en overgriper på samme tid. Dette illustrerer «Shoot»s oppstykkede
form særdeles godt. Hver episode står for seg. Ulike skikkelser befolker de
ulike scenene, men det kan være forbindelser mellom dem. I en sekvens møter vi
mor og far. I den neste; sønnen. Men som regel er linjene mellom scenene mer
kryptiske enn dette. Symbolikk gjentas, navn (kanskje og kanskje ikke de samme
skikkelsene) går igjen.
Hilde Brinchmann
har redusert symbolikken, og legger størst vekt på hvordan krigen påvirker
mennesker mentalt. Avstumpethet - i soldater og i sivilbefolkning - er et
viktig stikkord.
Mediekrig
Spillestilen som
er valgt ligger mellom det naturalistiske og det poserende; lett fremmedgjort,
lett fremmedgjørende. Dette stemmer overens med et annet sentralt tema: Propaganda,
at man i krigstid ikke kan vite hva som er sannhet og hva som er manipulasjon.
Dramaturg/oversetter Michael Evans og regissør Hilde Brinchmann vektlegger dette
enda sterkere enn Mark Ravenhill gjør i manus. En krig er også en kamp om
definisjonsmakten. At man ikke kan stole på sin egen oppfatning av
virkeligheten er enda en av krigens virkninger, og det øker følelsen av
maktesløshet. Dette formidler «Shoot» svært så klart, kanskje enda klarere enn
oppsetningens øvrige budskap: Når det skytes med kanoner blir vi alle spurv. I
møte med krigsmaktene er enkeltmennesker sørgelig små.
Premiere var på Rogaland Teater 26.01.2013.
No comments:
Post a Comment