«Løperjenten (rekonstruert)». Den Nationale Scene og Carte
Blanche. Av: Jon Tombre og Hooman Sharifi etter Vibeke Løkkeberg. Med: Sigmund
Njøs Hovind, Kristoffer Sagmo Aalberg, Stine Robin Berg Hansen, Ameli Isungset
Agbota, Caroline Eckly,
Guro Rimeslåtten, Irene Vesterhus Theisen, Miryam Garcia Mariblanca, Mia
Habib, Noam Eidelman Shatil, Judith Arupa, Ole Martin Meland, Mathias
Stoltenberg, Einar Nikkerud, Harald Beharie, Asher Lev og Adrian Bartczak. Regi:
Jon Tombre og Hooman Sharifi.
KOMMENTAR: Gjenopplevde sanseinntrykk.
TERNING: FEM.
Frie forbindelser
Inspirasjonen fra Løkkebergs «Løperjenten» er løs og åpen. «Løperjenten
(rekonstruert» bygger sine egne rom.
TEATER: Er «Løperjenten (rekonstruert)» en rekonstruksjon
eller en dekonstruksjon? Slik jeg ser det: Egentlig ingen av delene. Forestillingen
er en selvstendig konstruksjon, som stiller seg nokså fritt fra filmen. Der er
forbindelser, naturligvis, tematiske møtepunkter, visuelle hint og uttalte
minner om filmopplevelsen. Men sceneversjonen har skapt et opplevelsesrom i seg
selv, og den krever ikke at en tar med seg verken bilder eller fortellinger fra
filmen.
Haikuassosiasjon
«Løperjenten (rekonstruert)» er som en samling haikudikt,
løsrevet fra sine årstider, men med haikudiktets blanding av sanseinntrykk og
tankesprang. Assosiasjonene virker frie, men kan likevel, når en ser nærmere på
dem, tolkes enten mot temaer som finnes i Løkkebergs film, eller mot det å lete
etter egne minner om eller egen opplevelse av filmen.
Også når de opptrer i gruppe, opptrer aktørene som ensomme
mennesker. I de aller fleste av sekvensene er det minst en person, noen ganger
flere, som bryter med gruppas mønstre. En ting har de felles: De virker alle
som om de kjemper mot skjulte hindre, fysiske eller psykiske begrensninger som
hindrer dem i å bevege seg fritt. Det kan minne om parkour-bevegelser i sakte
tempo og løs luft, kantete, muskulære forsøk på å støtte seg til, klatre eller
støte mot, rulle over eller krabbe på tvers av noe som ikke er der. En sjelden
gang virker hindringene spesifikt voldelige, en sjelden gang spesifikt
seksuelle. Oftest er de bare hindringer, usynlige innskrenkninger i rom ment
for å bevege seg i.
Fleksibilitet
Ensemblet består av fire skuespillere - Sigmund Njøs Hovind,
Kristoffer Sagmo Aalberg, Stine Robin Berg Hansen, Ameli Isungset Agbota - og
tretten dansere - Caroline
Eckly, Guro Rimeslåtten, Irene Vesterhus Theisen, Miryam Garcia
Mariblanca, Mia Habib, Noam Eidelman Shatil, Judith Arupa, Ole Martin
Meland, Mathias Stoltenberg, Einar Nikkerud, Harald Beharie, Asher Lev og
Adrian Bartczak. Det er langt fra sikkert at alle tilskuere vil se hvem som av
profesjon er hva. Dansere framfører tekst, skuespillere framfører bevegelse,
skuespillere framfører tekst, dansere framfører bevegelse. Alle viser fysisk nærvær
til og i Inghild Karlsens scenerom - et rødt gulv, en bakvegg av plast som på
ett tidspunkt gjennomlyses gjennomsiktig, og en ansamling tekstiler formet som
dyrehuder (det siste, et hint om slakting og garving av skinn, som en
skomaker-kobling til «Løperjenten», kanskje?).
De
muntlige gjentagelsene er mange. Korte passasjer, som regel bare setninglange
(«Fortiden var og fremtiden er ikke»), eller knapt nok det («I am»), sies om igjen
og om igjen. For å vise at samme utsagn har ulik mening for ulike personer, for
å vise at det kan ha samme mening for ulike mennesker, eller for å lete etter
meningen det kan ha for en selv? Alt det nevnte. Også i dette, er «Løperjenten
(rekonstruert)» en forestilling med mye fleksibilitet.
Premieren fant sted på Den Nationale Scene 20. oktober 2016.
No comments:
Post a Comment