«Jeg er Robin Hood». Teater Innlandet. Av: Morten Joachim og Line Hofoss Holm, musikk
av Torbjørn Dyrud. Med: Henrik Hoff Vaagen, Ane U. Øverli, Knut Erik
Engemoen, Tom Styve, Marit Synnøve Berg, Yngve Berven, Ghopi Prabaharan og
Jacob Vigeland. Regi: Morten Joachim.
KOMMENTAR: En annerledes heltehistorie.
TERNING: FEM.
Ut av myten, inn i livet
Legenden om Robin Hood møter nåtidsvirkeligheten.
TEATER: Pappa sitter i fengsel. Mamma er blakk, fortvilet og
ikke helt til å stole på. Mammas nye samboer er en ekkel hustyrann. Han truer
og kuer, herjer og slår. Mamma skjønner ikke først hva som skjer, men snart er
også hun redd ham. Hva skal en tolvåring gjøre? Robin (Henrik Hoff Vaagen) vet
hva Robin Hood ville ha gjort. Under mottoet «heller fredløs enn pingle» - en
signaturfrase som gjentas såpass mange ganger i løpet av forestillingen at
samtlige i salen er garantert å få den med seg - gjør han inspirert opprør.
Veksler mellom plan
Scenen er en krysning av nedslitt bolig og eventyrskog. Kristin
Bengtson, som har ansvar både for scenografi og kostymedesign, har gitt et
digert tre sentral plassering, et tre skuespillerne underveis klatrer og leker
i, og skyter piler mot. Fargene går i toner av grønt, brunt og blått, med en og
annen kontrast lagt inn. All handling skjer i dette rommet, både den
virkelighetsnære og den eventyrlige. Dette er et smart valg, for også historiefortellingen
i «Jeg er Robin Hood» veksler lett og utvunget mellom virkelighetsnivået og
fantasiparallellen. Slik blir dette i tillegg til en historie om hjemmevold,
motstand og solidaritet også en historie om viktigheten av historier: Som hjelp
til å forstå eget liv. Som hjelp til å finne utveier. Som forsikring om at en
ikke er alene.
Robin, viser det seg, er ikke alene. Samspillet mellom de
skuespillerne som spiller barn og unge - Vaagen, Engemoen, Øverli, Styve og Vigeland
- er preget av troverdig direkte, åpent kroppsspråk. Mellom de fleste av dem
ligger der trygt formidlet og voksende varme. Kampscenene, koreografert av
Eugenio «Keno» Morales, er lekne og livlige.
Kriseinnsikt
Den største spenningen i «Jeg er Robin Hood» er knyttet til spørsmålet
om hvilken side i konflikten mamma - sheriffen - til slutt vil ende opp på. Marit
Synnøve Berg klarer å ikke avsløre for mye for tidlig, og med det blir nok
hennes rollefigur også mer egnet til å skape et tankevekkende ubehag i unge tilskuere
enn den slesk-slemme skurkaktighet som Yngve Bergens Johan står for. Dette er
en rollefigur som står komedien nær nok til at den ikke egentlig er skummel
eller skremmende, men Berven klarer også å få fram en stakkarslighet i sin
Johan som gjør ham gjenkjennelig og trist - og det på måter som kanskje til og
med kan virke trøstende for de i publikum som selv kjenner personer som ham
litt bedre enn de skulle ønske.
Alt i alt er «Jeg er Robin Hood» en tekst og en
teaterproduksjon som viser stor innsikt i og forståelse for virkningene av utrygge
hjemmeliv. Morten Joachim, som regisserer, og som sammen med Line Hofoss Holm har
skrevet teksten, klarer igjen å gjøre det sammensatte og vanskelige både underholdende
og lett tilgjengelig.
Undertegnede vil anslå at forestillingen er særlig egnet for
aldersgruppen rundt ti år.
Premieren fant sted på Teater Innlandet, Hamar, 13. oktober 2016.
Premieren fant sted på Teater Innlandet, Hamar, 13. oktober 2016.
No comments:
Post a Comment