Tuesday, March 3, 2015

Februar 2015: Vi som føler annleis



«Vi som føler annleis». Det Norske Teatret. Av: Carl Johan Karlson. Med: Ola G. Furuseth, Gard Skagestad, Paul-Ottar Haga, Ingunn B. Øyen og Bernhard Ramstad. Regi: Carl Johan Karlson.
Teater som empatisk essay.

Skrått blikk på skeivt liv

«Vi som føler annleis» har innsikt og gir innsikt.

TEATER: «I kveld skal vi ta for oss temaet homofili», erklæres det fra scenen. Fem skuespillere, for øyeblikket som forskere, forbereder sitt publikum. De skal ikke snakke om de lesbiske (men det gjør de, om bare litt), ikke om den internasjonale situasjonen (men det gjør de også, om også bare litt). De skal ikke diskutere statistikker (men opplyser «fem prosent»). Hva skal de?
De skal vise oss det spesifikke i de(n) homofile mannserfaringen(e). De skal også komme til å formidle hvor mye disse erfaringene har felles med andre kjærlighetserfaringer.
Klokt og klart
«Vi som føler annleis» kan beskrives som et scenisk essay om menn som elsker menn. Det er et humoristisk, klokt, empatisk og vitalt essay. Det er begrepsbevisst og formidlingsorientert. Det er personlig og mangfoldig. Det redegjør til og med for sitt eget kildemateriale.
Forestillingen starter med Bernhard Ramstad som døende, tilbakeskuende 51-åring i 1888: Pontus Wikner, homofil mann gift med en forståelsesfull kvinne, melankolsk reflekterende. I resten av forestillingen er det unge mannlige homofiles erfaringer i det moderne Skandinavia som står i sentrum, fra førpubertal fase til ung voksenalder. Kanskje som en naturlig følge av dette handler forestillingen mer om ensomheten enn om tosomheten, mer om jeg-et - altså identiteten - enn om vi-et, fellesskapet. Lengselen etter kjærligheten har fått større plass enn den faktiske kjærligheten.
Forestillingen framføres innenfor Scene3-formatets minimalistiske, skuespiller-fokuserte ramme. Gard Skagestads Ole og Ola G. Furuseths Lars er en slags gjennomgangsfigurer, i to adskilte hovedhistorier. Raske rolleskifter og intelligente redigeringer mellom disse og flere andre, mindre og mer episodiske innslag, gir et inntrykk av større erfaringsbredde enn det «Vi som føler annleis» strengt tatt inneholder.
Temabredde
Det handler om natur og kultur, innenforskap og utenforskap. Underveis berøres temaer som religion og rettigheter, aksept, selvaksept og falsk aksept, forholdet mellom barn og foreldre, selvmordstanker, aversjonsterapi, homofobi og skrekkpropaganda, miljøinterne statusforskjeller, imagebygging og subtile signaler, hemmelighold og hatvold, ulike former for konformitet og ulike former for avvik. Positive (tenk «homser er så kreative og så gøyale») og negative (tenk «AIDS og analvorter») fordommer belyses. Menneskelige stereotyper og stereotypiske miljømarkører (Melodi Grand Prix, Pride-kostymer) behandles med humor. Små formdetaljer har stor virkning. Tenåringens forelskelse har lydfølge av popmusikk, noen-og-tjueåringens representeres av lyden av hjerteslag.

Premieren var på Det Norske Teatret 21. februar 2015.

No comments:

Post a Comment