Tuesday, March 3, 2015

Februar 2015: Revisoren



«Revisoren». Nationaltheatret. Av Nikolaj Gogol, oversatt av Geir Kjetsaa. Med: Jan Gunnar Røise, Anders Mordal, Anne Marie Ottersen, Mariann Hole m.fl. Regi: Catrine Telle. Tradisjonsmoro med individuelt særpreg.

Velstyrt vanstyre

Med «Revisoren» vekkes farsen til live på Nationaltheatrets hovedscene, som teatralt bevisst, detaljrik komedie.

TEATER: Stedet er en vanstyrt landsby, en der alt er skeivt og skakt og alle mennesker er korrupte og rare. Allerede ved første blikk på bybildet - i scenografi ved Åse Hegrenes - kan en se at ingenting stemmer. Vinklene på bygninger, bro og gate går ikke opp. Skrot og skrammel ligger spredd. Fra strømledningene høyt opp og langt bak slår elektriske gnister.
Hit, får innbyggerne høre, skal det komme en revisor. Nå kan de alle komme til å bli avslørt. Kanskje vil de miste privilegier.
Karikaturer
«Revisoren» er komedie av det slag som lar publikum heve seg over skikkelsene og deres problemer. De er karikaturer i sine vesen og de er karikaturer i sine framtoninger. Alle skikkelsene er merkverdige, sære og lastefulle farsefigurer, men like er de langt fra. Catrine Telles detaljrike regi har gjort «Revisoren» til en forestilling full av alternative blikkfang. Til enhver tid finnes antydninger om at det, i denne landsbyen, finnes enda flere hemmeligheter som ennå ikke er avslørt.
Ensemblet på 18 er alle sammen distinkte bygdeoriginaler med individuelle særheter, forsterket gjennom forskjeller i fysisk framtoning, kroppsspråk og snodiggjørende kostymer (igjen, design av Åse Hegrenes). Kai Remlovs pedantiske rektor går som om den ene skohælen er høyere enn den andre. Anders Mordals maktberusede ordfører har øyensminke som gjør blikket hans enda mer stirrende. Ujevn hårklipp og gulskitten hvitfrakk signaliserer skjødesløsheten i Per Christian Ellefsens sykehusbestyrer.
Grovkornet
I fakter og gester smøres der tykt på. Spillestilen er altså farsens, og kan dessuten minne om Egner-tradisjonen, i tydeliggjort, fysisk understreket barneteater for voksne. Noen av skikkelsene bruker kroppsspråk der går forbindelseslinjer mellom. Godseierne Pjotr Bobtsjinskij (Øystein Røger) og Pjotr Dobtsjinskij (Håkon Ramstad) speiler hverandre, gjensidig avstemt som et gammelt kjeklende kjærestepar, eller som en Tuppen og Lillemor (antrekk i typiske jentefarger kan tolkes i begge retninger). Komikken i mor og datter-rivaliseringen mellom Anne Marie Ottersens Anna og Mariann Holes Marja forsterkes fordi mor har kontroll over når hun skal te seg med eleganse og når hun skal opptre barskere, men Marjas bordmanerer, bredbeinte positurer og generelle klossethet tyder på at datteren bare har fått den siste leksjonen. Ottersen har for øvrig sin avskjedsrolle på Nationaltheatret i denne forestillingen, og det er en avskjed med sus i serken. Den grovkornede humoren som ligger halverklært i scenene mellom tjenerne Osip (Hermann Sabado) og Avdotja (Heidi Goldmann) er revyrølpete uttalt i Ottersens scener med ektemannen (altså Mordal) og datterens frier (altså Røise).
Tilpasset
Jan Gunnar Røises antatte revisor, Ivan Khlestakov, virker likeså leddløs som han er ryggesløs. Med rastløst raske bevegelser, kattemyke og noen ganger kattebrå, understreker Røise hvor tilpasningsdyktig utspekulert det går an å være. At Khlestakov ikke framstår som en skurk i sammenhengen, kan forklares av hvor opportunistiske resten av rollegalleriet er. Men det hjelper også at han framstilles så lekent, som så avslappet åpen for de sjanser som måtte by seg.
Sammen med dramaturg Njål Helge Mjøs har Telle tilpasset teksten, i hovedsak gjennom strykninger som øker tempoet. De har også lagt inn moderne referanser (som ikke trenger røpes her), og økt den teatrale selvbevisstheten, blant annet gjennom direkte kontakt med salen. Fra førstereplikken «finnes det en rørlegger i salen?» gjøres publikum til ordløse borgere av den vanstyrte by.   

Premieren var på Nationaltheatret 7. februar 2015.

No comments:

Post a Comment