Friday, October 26, 2012

September 2012: Revansj!



«Revansj!». Stavanger Konserthus, Kvammen & Sægrov Scene. Av: Jon Arne Sægrov og Pål Magnor Kvammen basert på Mods-musikk og tekster. Med: Espen Solsbak, Lykke Moen, Dag Schreiner m.fl. Regi: Pål Magnor Kvammen. Musikalsk ansvar: Anders Brunvær Hauge.
Livlig og lett glemt.
TERNING: TRE

Fort gjort

«Revansj!» har det for travelt til å oppfylle sitt potensiale.

MUSIKAL: Musikalsk bør «Revansj!» være i stand til å lede nye lyttere til Mods. Sjansene for at den leder musikkinteresserte til teatret er langt mindre.
Høyt tempo
I fellesskap viser ensemblet energi og entusiasme. Her er mange sangstemmer vi vil komme til å høre mer til.
Kanskje er her skuespillertalenter også, men dem er det vanskeligere å merke seg. Som enkeltpersoner trer rolleskikkelsene ikke ut av gruppa. Det skyldes dramaturgien. Raskt går «Revansj!» fra ett tema til et annet. Musikalen består av øyeblikksbilder fra en ungdomstid, stikkordsmessig opplistet i hurtig tempo.
Som 18-åring kjører Christer (Espen Solsbak) i fylla. Han skader et annet menneske for livet, og han må finne måter han selv kan leve videre med dette på. Dette er et utgangspunkt som burde gi gode muligheter både for indre og ytre drama. Men «Revansj!» tar seg ikke tid til det. Rettssak og soning unnagjøres i løpet av et par låter. Enda kjappere bearbeides Alexander Kielland-tragedien noe senere i musikalen, med død, sorg og tap. Den er overstått på én.
Tidstro
De fleste dansetrinnene og bevegelsene er lett gjenkjennelige fra diskotekgulv i den opprinnelige Mods-perioden. Koreograf Valentina Reyes har tilsynelatende en forkjærlighet for gruppekoreografier langs strake linjer. Variasjonen kunne ha vært langt større, men koreografien oppleves som tidsriktig nostalgisk og kler låtutvalget.
Nokså ofte overdøver rocka instrumentalarrangementer sangtekstene. Det skyldes musikalske arrangementer og valg av volum, ikke lokalet. Med den nye Zetlitz-salen i Stavanger Konserthus har Stavanger fått en sal som egner seg både for teater og konsert; med akustikk for musikk og tale. 850 sitteplasser over fire plan til tross virker den intim, og med unntak av noen få seter på hvert av balkonggalleriene bør siktlinjene være gode for samtlige publikummere.

Premiere var i Stavanger Konserthus 26.09.2012.

No comments:

Post a Comment