«Revansj!». Stavanger Konserthus, Kvammen & Sægrov
Scene. Av: Jon Arne Sægrov og Pål Magnor Kvammen basert på Mods-musikk og
tekster. Med: Espen Solsbak, Lykke Moen, Dag Schreiner m.fl. Regi: Pål Magnor
Kvammen. Musikalsk ansvar: Anders Brunvær Hauge.
Livlig og lett glemt.
TERNING: TRE
Fort gjort
«Revansj!» har det for travelt til å oppfylle sitt
potensiale.
MUSIKAL: Musikalsk bør «Revansj!» være i stand til å lede
nye lyttere til Mods. Sjansene for at den leder musikkinteresserte til teatret
er langt mindre.
Høyt tempo
I fellesskap viser ensemblet energi og entusiasme. Her er
mange sangstemmer vi vil komme til å høre mer til.
Kanskje er her skuespillertalenter også, men dem er det
vanskeligere å merke seg. Som enkeltpersoner trer rolleskikkelsene ikke ut av
gruppa. Det skyldes dramaturgien. Raskt går «Revansj!» fra ett tema til et
annet. Musikalen består av øyeblikksbilder fra en ungdomstid, stikkordsmessig
opplistet i hurtig tempo.
Som 18-åring kjører Christer (Espen Solsbak) i fylla. Han
skader et annet menneske for livet, og han må finne måter han selv kan leve
videre med dette på. Dette er et utgangspunkt som burde gi gode muligheter både
for indre og ytre drama. Men «Revansj!» tar seg ikke tid til det. Rettssak og
soning unnagjøres i løpet av et par låter. Enda kjappere bearbeides Alexander
Kielland-tragedien noe senere i musikalen, med død, sorg og tap. Den er
overstått på én.
Tidstro
De fleste dansetrinnene og bevegelsene er lett
gjenkjennelige fra diskotekgulv i den opprinnelige Mods-perioden. Koreograf
Valentina Reyes har tilsynelatende en forkjærlighet for gruppekoreografier
langs strake linjer. Variasjonen kunne ha vært langt større, men koreografien
oppleves som tidsriktig nostalgisk og kler låtutvalget.
Nokså ofte overdøver rocka instrumentalarrangementer
sangtekstene. Det skyldes musikalske arrangementer og valg av volum, ikke
lokalet. Med den nye Zetlitz-salen i Stavanger Konserthus har Stavanger fått en
sal som egner seg både for teater og konsert; med akustikk for musikk og tale.
850 sitteplasser over fire plan til tross virker den intim, og med unntak av
noen få seter på hvert av balkonggalleriene bør siktlinjene være gode for
samtlige publikummere.
Premiere var i Stavanger Konserthus 26.09.2012.
No comments:
Post a Comment