«D-Dag Live». Latter/Stand Up Norge/Norgesturné. Av og med: Dag
Sørås. Produsert av: Stian M. Pettersen.
Dystre rampestreker.
TERNING: FIRE
Dags for Dag
En sunn porsjon pessimisme er godt for sjelefreden. I «D-Dag
Live» gir Dag Sørås deg hele ukas dose.
STAND UP: Hvorfor ler vi av dystopi? Kanskje får det oss til
å føle oss overlegne. Egen dårskap er andres dumskap. Kanskje fungerer det som
en forsikring om at dette er satirisk ment, så ille som dette er det da virkelig
ikke. Og om vi aksepterer at det er så galt, finnes det da bedre måter å takle
det på enn å le? Det er et element av katarsis i det, en renselse. En form for
sjokkterapi uten ubehagelige bivirkninger.
Aggressivt
Dag Sørås er Norges fremste representant for akkurat denne
humorsjangeren; dystopisk sjokkterapi. Skal vi finne navn å sammenligne ham
med, må vi utenfor Norges grenser. Han har et slektskap med sin erklærte
favorittkomiker, Doug Stanhope (som han forresten har arbeidet som oppvarmer
for). Han er ikke helt uten likhet med Frankie Boyle, Chris Rock, Sarah
Silverman. Lenger bak finnes en gjeld til Lenny Bruce, den hensynsløse humors
far. Dette ligger i hardtslående, svartsynte, spissformulerte erklæringer, retorisk
aggressivt alvor (eller liksomalvor) henimot det militante. Vi kan kalle det ironisk
misantropi, eller karikert, pessimistisk satire, en dyster-distansert demonstrasjon
av hvor patetiske vi mennesker er, pepret med kraftuttrykk og vulgariteter.
De fleste vulgaritetene har et satirisk formål, men ikke
alle; noen er snarere tankesprang, digresjoner. Noen, som i betraktningene om
pornostjernen som henter i barnehagen, er direkte ubehagelige; en kollisjon av
verdener vi ellers helst vil holde pent fra hverandre. Han vet det, selvfølgelig,
det er derfor han gjør det.
Hykleri
Hykleri, enten det er religiøst, politisk eller sosialt, er
et yndlingstema. «Det finnes ingen prinsipielle tankeganger igjen», erklærer
han, og går deretter straks i gang med å motbevise sitt eget utsagn. Så
prinsipiell at det blir komedie, så rasjonell at det blir irrasjonelt. Dag
Sørås er en refsertype av kategorien «jeg kunne ha vært humanist, hadde det
ikke vært for at folk er så grenseløst dumme». Men så framstår han likevel som
mer av en menneskevenn enn de gjør, de som han avkler med sin humor.
Som utøver er han blitt tryggere. Han stresser seg ikke opp
når ikke alle poenger når alle publikummere, han fortsetter sitt løp, lar seg
ikke forstyrre, går videre.
Han lar ikke sitt eget hykleri slippe unna, heller. Han er
brutalt selvkritisk, minst like hensynsløs mot seg selv som mot sine øvrige
ofre. Ofte verre. Dag Sørås viser ingen frykt for å framstå som usympatisk, og
i det blir han sympatisk.
Oslo-premiere var på Latter 04.10.2012. Showet hadde da vært spilt flere steder i Norge før det.
No comments:
Post a Comment