«Snødronningen». Den Nationale Scene. Av Vidar Magnussen
(tekst) og Julian Berntzen (musikk) etter H.C. Andersen. Med: Katrine Dale, Pål
Rønning, Siren Jørgensen m.fl. Regi: Ivar Tindberg. Musikalsk ansvarlig: Jan
Kåre Hystad.
Et varmt vintereventyr
TERNING: FIRE
Eventyr i episoder
Den Nationale Scenes «Snødronningen» er en eventyrfortelling
full av fine bilder.
MUSIKAL: «Snødronningen» er bygd opp som en hinderløype av
forstyrrelser som Gerda (Katrine Dale) må gjennom før hun kan finne vennen Kai
(Stian Isaksen). Han forsvant den natten trollspeilet sprakk og verden ble litt
kaldere. Nå er han fange hos den onde snødronningen (Siren Jørgensen), men det
vet ikke Gerda. Hun vet bare at hun må finne ham, og hun trekkes mot nord.
Dyrebar kråke
Vidar Magnussen evner å tillegge dyr troverdige menneskelige
egenskaper (tidligere vist i «Jungelboken»). Det gjør han også i «Snødronningen».
Pål Rønnings språkmektige kråke er oppsetningens mest gjennomførte
rolleskikkelse; nysgjerrig, lojal og kreativ blir han Gerdas nyttigste og mest
trofaste følgesvenn. Eirik del Barco Soleglads reinsdyr (med nøkternt sinnelag,
saktmodig røst og finnmarksdialekt) er også et festlig bekjentskap. Med en
dramaturgi som består av en lang rekke møter med en lang rekke ulike mennesker
i ulike miljøer er det ikke til å unngå at et flertall av de menneskelige
skikkelsene blir av stikkordstypen, men også de mest sentrale figurene er
spinkelt skissert; den modige, varme Gerda, den motstandsdyktige og lengtende
Kai og den ondsinnede, skumle Snødronningen. Dette er et minus, for selv om «Snødronningen»
er handlings- og ikke persondrevet, skulle vi gjerne blitt litt bedre kjent med
hovedpersonene.
Miljø
Miljøskildringen er det ingenting å utsette på. Visuelt består
«Snødronningen» av mange vakre scener. Ofte serveres bilder i bildet, og det
skjer at nye scener starter i pågående scener, noe som bidrar til tempo og driv
og letter de mange miljøskiftene. Ingrid Nylanders lekne kostymer, med valg av
ulike stiler og ulik fargeskala for de ulike miljøene, er fantasieggende og
oppfinnsom. Eli Stålhånds koreografi er fartsfylt og funksjonell. Men det er
Arne Kambestads lysdesign, som henter nordlyset inn i teatersalen, som skaper
de aller flotteste bildene i «Snødronningen».
Sangtekstene holder dessverre ikke samme nivå som resten. De
er ofte klossete, med unorsk setningsstruktur og keitete ordvalg.
Melodilinjene, derimot, underbygger karaktertegning og stemninger (med «varme»
og «kalde» temaer knyttet opp mot ondt og godt), er med på å skape spenning og beveger
historien framover. Julian Berntzen har skapt nynnevennlige låter som framstår
som originale samtidig som de bærer i seg hyllest til ulike musikalsjangre.
Premieren var på DNS 06.10.2012. Anmeldelsen er skrevet med grunnlag i generalprøven 05.10.2012.
No comments:
Post a Comment