«Evita». Det Norske Teatret. Av: Tim Rice og Andrew Lloyd
Webber, oversatt av Ola E. Bø. Med: Heidi Gjermundsen Broch, Frank Kjosås og Jon
Bleiklie Devik m.fl. Regi: Svein Sturla Hungnes. Musikalsk ansvar: Atle
Halstensen.
Mektig maktspill
TERNING: FEM
Stjernekvalitet
Hvem skulle trodd at «Evita» kunne bli spenningsfylt teater
med skarpe kanter? Det Norske Teatret har klart det.
MUSIKAL: Musikalsk er «Evita» en serie paradenumre, der hovedrolleinnehavere
og bifigurer får vist hva stemmene deres er gode for. Som drama? Slett ikke.
Tim Rices originaltekst er nokså flat: Omstendighetene
endrer seg. Personene utvikler seg ikke. I sin kjerne er «Evita» en enkel
historie om en ambisiøs fattigjentes vekst og fall. En stålvilje i silkekjole,
en teaterforestilling der ett eneste ord, «ambisjon», kan oppsummere hver enkelt scene.
Det Norske Teatret - med Svein Sturla Hungnes som leder for
et team med kvalitet i alle ledd - har gjort den til mer. Langt mer.
Maktkamp
Det viktigste grepet, og det som definerer den nynorske
«Evita», er rendyrkingen av Evita og Che som motpoler i et maktspill om et
samfunns sjel. Han, den opposisjonelle observatør. Hun, oppkomlingen som blir
førstedame. Unntaksvis synliggjøres også et tredje hjørne i makttriangelet: Juan
Perón, som representerer systemet, det militære, strukturen. Men han (Devik)
forblir en biperson. En skyggefigur. Det er Heidi Gjermundsen Brochs Evita og
Frank Kjosås’ Che som kjemper om status og definisjonsmakt.
I det har Hungnes gjort et særdeles intelligent valg, et
valg som forsvarer originalmanusets mangel på dybde: Det er ikke Evita vi ser,
ikke kvinnen. Ikke mennesket. Det vi ser er Ches oppfatning av henne. Figuren.
Skikkelsen. Ikonet.
Stjernebildet
Med det blir den førstedamen Heidi Gjermundsen Broch
framstiller heller ikke den private Eva, men den offentlige Evita. Sett på
avstand, tolket med distanse, vist gjennom mellommann.
Kjosås viser skepsis til det offentlige bildet av henne. Han
uttrykker morskap over alle dem er dumme nok til å tro at hun er oppriktig. Aggressivitet
over det han anser som korrupt og kynisk.
Heidi Gjermundsen Broch gir også tilskueren motstand. Stemmen
antyder en større følelsesdybde enn den hun uttrykker, men i sitt skuespill
setter hun grenser: Hit, men ikke lenger. Kropp og kjønn og skjønnhet er hard
valuta, sier hennes kroppsspråk og ansiktsmimikk. Men tankene mine får du
aldri.
Tøffe bilder
Visuelt består «Evita» av dristige valg. I Ola Bråtens
scenografi er tre større strukturer de mest sentrale, alle spekket med
symbolikk: En seng i front. En catwalk midt på. En opphøyd plattform for å
hilse folket fra bak. Tidvis settes også siderom inn, når et større samfunn
skal illuderes, med gjenkjennelig latino-arkitektur og fresker på veggene.
Resten av elementene er fleksible, raskt utskiftbare, som (autentiske)
filmbilder flimrende på bakveggen, og kles- og rekvisittforbruk i frenetisk
tempo. Både Heidi Gjermundsen Brochs kostymebytter (nær femten i tallet) og utbyttingen
av rekvisitter blir del av Marianne Skovli Aamodts koreografi, som ellers
utmerker seg både i sin bruk av det søramerikanske og i sin effektive
formidling av forandring i tid, sted og miljø. Dette bidrar også Atle Halstensens
musikalske arrangementer - blant annet med bruk av trekkspill - sterkt til. Ola E. Bøs sangtekstoversettelser er skarpe og presise og ofte
mer nyanserte enn originalene han har oversatt fra.
Premiere var på Det Norske Teatret 05.09.2012.
No comments:
Post a Comment