«Stereo». Ole Bull Scene, Bergen. Av og med: Dagfinn Lyngbø
med tekstbidrag fra Karsten Fullu, Yngve Skomsvoll, Bjarte Jørgensen, Magnus
Jørgensen, Elina Krantz og Are Kalvø. Produsent: Elina Krantz. Manuspartner:
Are Kalvø. Musikalsk partner: Bjarte Jørgensen.
Viktig melding: Lytt til Lyngbø.
TERNING: SEKS
Lydhør lydlek
Dagfinn Lyngbø er en bråkmaker det er verd å lytte til.
«Stereo» er konseptuell humor. Ambisiøst. Nyskapende.
Helhetlig. Gjennomtenkt.
Ikke la denne beskrivelsen skremme deg: Vanskelig å forstå er det nemlig ikke. Du har garantert et forhold til temaet. Lyd. Lydene vi hører, lydene vi lager. Lydene vi omgir oss med i vår støyende samtid. Lydene vi omga oss med, i vår bråkete barndom. Lyd i opptak. Lyd i Lyngbø. Det bor forbløffende mye lyd i Lyngbø.
Ikke la denne beskrivelsen skremme deg: Vanskelig å forstå er det nemlig ikke. Du har garantert et forhold til temaet. Lyd. Lydene vi hører, lydene vi lager. Lydene vi omgir oss med i vår støyende samtid. Lydene vi omga oss med, i vår bråkete barndom. Lyd i opptak. Lyd i Lyngbø. Det bor forbløffende mye lyd i Lyngbø.
Tale-talenter
Talefeil og
tonefall utforskes. Dialekter. Musikk. Duppedingsdurer og elektronisk piping.
Hverdagslyder og fortidslyder. Lydimitasjonene, stemmebruken og kontrollen
imponerer. Men «Stereo»s fascinasjonskraft ligger ikke bare i Dagfinn Lyngbøs
imitasjonsevne. Det handler også om det han bruker lydene sine til. Det han vil
fortelle med dem. I lyd ligger et tidsbilde. I lyd ligger stemninger. I lyd
ligger usagt kommunikasjon, ord som aldri trenger sies, fordi den som lytter
allerede har hørt dem. Usagte ord, som klargjør oss for ordene vi snart skal få
høre. Med en usedvanlig utviklet lydbevissthet som verktøy spiller Dagfinn
Lyngbø på sitt publikums følelser, som på et hvilket som helst instrument. Vi
er ikke det eneste instrumentet han trakterer underveis, men vi er det han
spiller på med størst virtuositet.
Effektfull affekt
Bare ikke kall
det lydeffekter. I dette showet handler det om lydaffekter: Hvordan alle disse
lydene påvirker oss. Hva de minner oss om. Hva de får oss til å føle. Lyngbø
vitser, naturligvis. Humorpoengene går, slik de gjerne gjør hos denne mannen,
fra det enkle og hverdagslige, via det grovkornede, gjennom det absurd
burleske, det uskyldig undrende, det ramsalt rampete, kanskje en tur gjennom
det uforutsigbart skarpsette og inn i det fysisk karikerte. Så tar det nok en
ny retning, og brått er han helt alvorlig, og hans publikum, som akkurat lo i
kramper, stilner i tide til å høre ordene «min pappa døde i fjor, sant», og han
gir oss en stund med underfundig ettertanke før vi, igjen, oppmuntres til nye
latterbrøl. Stilmessig kunne showet virket oppbrutt og kaotisk hadde det ikke
vært for undertonen der alle anekdoter før eller senere leder tilbake til
hovedtemaet: Lyden av våre liv.
Partner i lyd
Som
naturlig er, har musikalsk makker Bjarte Jørgensen en større rolle i dette
showet enn musikalske partnere oftest har i humorshow. Men han bidrar ikke bare
på lydsiden, ikke bare som komp og duettpartner. Han stiller også opp som
danser og skuespiller, og han har assistert med tekst. Selv om «Stereo»
unektelig og åpenbart er Dagfinn Lyngbøs komposisjon, ville nok showet blitt
mindre stereo (dobbeltsidig) uten barndomskameraten med instrumentene.
La oss også takke lyddesigner Kjetil Husøy og lydtekniker Trond Kjørlaug. For en utenforstående er det vanskelig å si hvor mye de har bidratt med på idésiden, men med sitt bidrag til et rent, klart lydbilde gjør de gjennomføringen vel verd å låne øre.
La oss også takke lyddesigner Kjetil Husøy og lydtekniker Trond Kjørlaug. For en utenforstående er det vanskelig å si hvor mye de har bidratt med på idésiden, men med sitt bidrag til et rent, klart lydbilde gjør de gjennomføringen vel verd å låne øre.
Premiere var på Ole Bull Scene i Bergen 30.08.2012.
No comments:
Post a Comment