«Utafor». Det Norske Teatret i samarbeid med Just Unity. Av:
Svein Tindberg i samarbeid med ensemblet. Med: Faten Mahdi Al-Hussaini, Yousef
Bartho Al-Nahi, Siri Marie Seim Sønstelie, Tor Itai Keilen, Bård Elias Nystøyl,
Adanne Lin-ji Ezimoha Sætereie, Sebastian Severin Alstedt, Nicole Genove
Fernandez, Vetle Kristiansen, Linde Myklebust Hodne, Kevin Haugan, Hannah
Haslie Westenvik, Amisha Kumra. Regi: Svein Tindberg.
KOMMENTAR: Utenfor sett innenfra.
TERNING: SEKS
Til ungdommen, med respekt
Innertier om utenforskap
DOKUMENTARTEATER: Der finnes en usynlig, uoppnåelig normal.
En normal som fjernere for noen av oss enn for andre. En normal noen stadig er
blitt fortalt de ikke kan bli del av. «Utafor» gir en plattform til fire slike unge.
En Utøya-overlever, Siri Sønstelie. En sjia-muslim med hijab og en sunni-muslim
med Aspergers, en av dem født inn i religionen, den andre konvertitt, Faten
Mahdi Al-Hussaini og Yousef Bartho Al-Nahi, sistnevnte en gang kalt Per Hansen.
En jøde som pleide å holde skjult at han er jøde, Tor Itai Keilen. Rundt dem er
mengden, gruppen, ni ungdommer som ikke forteller egne historier, men som gir
kropper og av og til også stemmer til andre, ikke avklarte avsendere.
Risiko
«Utafor» er et prosjekt med stor fallhøyde. Det kunne ha
blitt velment uinteressant, men er blitt engasjerende vellagd: Virkelighetsteater
med rørende sider, morsomme sider, tankevekkende sider, overraskende sider og
forventede sider, krevende sider og ømme sider. En sjelden gang er en naiv
formulering beholdt, slikt som i eldre munner ville smakt av klisjé, men som i
en ung en bare lyder oppriktig. Dette er altså unntak, for i all hovedsak er
«Utafor» både velformet og velformulert. En tekstlig kollasj av
virkelighetsbeskrivelser som til sammen utgjør en temmelig mangfoldig
samfunnsbeskrivelse: Jakt etter mening, identitet og tilhørighet.
Scenespråket er mangfoldig, det også. «Utafor» er langt mer
enn bare fortellerteater. Den er en fysisk vital fremstilling av det å være en
av mange og det å være bare en, i koreografi av Belinda Braza. Torkel Skjærven
har stått for lysdesign og scenografi. Scenografien består av en mur, med
utseende som av betong. Graffiti nederst, piggtråd øverst. Som i Berlin,
Mexico, Jerusalem, eller som langs t-banelinjer gjennom Oslo. Som ved et
fengsel i Skien, eller, for den del, en motorvei nær Barcode.
Barneansikter
Sentrale er også seks rektangulære klosser, også de med
utseende som av betong. Trolig er de lagd av isopor eller tilsvarende, for de
lar seg lett flytte på, og underveis danner de forskjellige typer
tilholdssteder som ungdommer uten så mange steder å gå kan kjenne igjen. En
trapp, et portrom. Tidvis blir muren til skjerm for foto video, levende bilder
og stille bilder, i samspill med levende fremføring. Noe av det er fiktivt, om
enn virkelighetsinspirert. Noe er dokumentarisk materiale, blant annet barnebilder,
av utøverne selv og av andre som de snakker om. Anders Behring Breivik er en av
dem. Thom Alexander Karlsen, som ble drept som IS-kriger i Syria er en annen. Teksten
er like fullt et hovedvirkemiddel: Stramt strukturerte vitnemål fra levde unge
liv. Hver fortelling har dramatiske vendepunkter, møter eller hendelser som
fører til viktig forandring. Innsiktene er personlige, og detaljene er talende,
særegne for de enkelte fortellerne, og samtidig tidsbilder som knytter dem til
oss alle.
Premieren var på Det Norske Teatret 13. april 2018.
No comments:
Post a Comment