«1980 - Aker Brygge». Statsteatret i samarbeid med Oslo Nye
Teater, Hordaland Teater og Rogaland Teater. Av: Yngve Sundvor i samarbeid med
ensemblet. Med: Gard B. Eidsvold, Per Kjerstad, Cato Skimten Storengen og Kim
Sørensen. Regi: Yngve Sundvor.
KOMMENTAR: Rik avkastning.
TERNING: FEM
Store verdier
Statsteatret er en norsk nasjonalskatt.
TEATER: Grådighet gjør godt, og gutta fra Grefsen vil være
Gordon Gekko. Mor synes heller at de skal samles i sofaen og ha det koselig. I
familien Kielland skal ingen spise alene. Statsteatrets norgeshistoriske
teaterserie har nå nådd 1980-tallet og åttende episode - handlingen i «1980 -
Aker Brygge» går fra 1986 til 1990 - og familien arver plutselig en hel masse
penger. De skal selvfølgelig investeres. Kapitalismen er inne i en gullalder.
Ordet «krakk» er det ingen som tenker på. Mor Agnes (Per Kjerstad) og sønnene
Einar (Gard B. Eidsvold), Wilhelm (Kim Sørensen) og Alexander (Cato Skimten
Storengen) er utstyrt med noe ulike ressurser fra naturens side, og har dessuten
noe ulike verdisyn. Dermed er det duket for verdikamp.
Grenseløst
Ingen setter Statsteatret i et hjørne - eller i en boks.
Gruppa har klart å fornye virkemidlene sine for hver enkelt forestilling som
har gått, samtidig som de har beholdt sin grunnsignatur. De lager historietimer
med samtidsrelevans, utført i et lekent og fartsfylt formspråk som hver gang
låner stilgrep fra populærkultur i de tider forestillingene er lagt til (blant
dem: westernfilm, mafiafilm, film noir, radioteater). De skaper
underholdningsteater - svært underholdende underholdningsteater - med alvorlig
klangbunn. I «1980 - Aker Brygge» er det ikke én sjangerfamilie stilgrepene er
hentet fra, vi har da nådd postmodernismen. I stedet er referanserikdommen vid
og bred og høy og lav - med linjer blant annet til amerikansk film (fra «Wall
Street» til «Rain Man» og «Pretty Woman»), musikkvideoer, hitlistelåter og Oslos
(og Ibizas) uteliv. (Uten å røpe hvordan kan vi si at her også er lånt fra et
klassisk amerikansk skuespill fra 1949, med problemstillinger som igjen ble
relevante fra 80-tallet og inn i vår tid - også «En handelsreisendes død»
handler om kostnaden av økonomisk mentalitetsforandring.) Detaljene er
velvalgte, talende.
«1980 - Aker Brygge» inneholder noen av de sleskeste
øyeblikk undertegnede kan huske å ha sett i norsk teater, så skamløst vulgære at
de kun overgås av reelle forhold i amerikansk 2018-politikk, men selv disse er
gjort med slik avvæpnende fantasifullhet at det ikke er annet å gjøre enn å la
seg sjarmere av galskapen, og gi seg over i latter, selv når en krymper seg.
Å stille spørsmål
Pengebegjæret skal vise seg å bli farlig, og kostnaden blir
høy, for mer enn en av de involverte. «Generasjonsmotsetninger» er et sentralt
stikkord for «1980 - Aker Brygge», slik at det også var det for «1349 - Pesten»
(om fremmedfrykt og utstøtelse) og «1880 - Aker Brygge» (om integrering og
utenforskap). I «1980» handler det altså om motsetningen mellom en generasjon
som har vært vant til å leve nøysomt og en generasjon som drømmer om kunne å
fråtse uten begrensning. For Alexander, og til dels også for Wilhelm, er det
slik at alt kan prissettes, pantsettes og selges. En av dem føler skam ved det,
men gjør seg likevel delaktig i utviklingen. Den andre har nok ikke evnen,
skjønt han vet at han burde late som, av strategiske grunner. Hva som er
«verdier» blir noe tilskueren får rik anledning til å tenke igjennom selv,
etter hvert som intrigene eskalerer, og den enkle Einar - han som blir berørt
av HVPU-reformen - blir den som fremstår som den mest komplekse i
persongalleriet, den som er i stand til å stille spørsmål ved alt det som i
markedsøkonomien blir sett som selvfølgeligheter, og den som representerer et
ord vi vel knapt har hørt bli sagt med ettertrykk siden tidsperioden: Skamvett.
Premieren var på Oslo Nye Centralteatret 20. april 2014, og «1980 - Aker Brygge» blir etter endt spilleperiode der vist over hele Norge.
No comments:
Post a Comment