«Sånne som oss». Haugesund Teater. Av: Leiv Arne Kjøllmoen og Henriette Vedel.
Med: Nina Sele, Janna Kari
Kvinnesland, Håkon Karoliussen, Ellen Andreassen, Kai Kenneth Hanson og
Torbjørn Økland (musiker). Regi:
Leiv Arne Kjøllmoen.
KOMMENTAR: Fantasilek med overskudd.
TERNING: FEM.
Nabolag i lag på lag
Muntert, sært og menneskelig skildres naboskapets gleder og
sorger.
TEATER: Det handler om nabolag og om naboer, i stort og i
smått og på godt og vondt: Om trygghet og tillit, om tilhørighet og fellesskap,
om nykker og mistenksomhet, om overvåkning og fiendtlighet, om framvekst av konflikt
og om framvekst av vennlighet. «Sånne som oss» er en idérik, friskt fabulerende,
sprudlende anekdotisk forundringspakke, med sammensatte scener fra så vel gjenkjennelig
som absurd samspill mellom naboer.
Stadige vrier
Episodene er fantasifullt utformet, i en dramaturgi som
skifter mellom uttalt komikk og antydet alvor med ujevne, og dermed
uforutsigbare, mellomrom. Vedel og Kjøllmoens påfunn er ofte rare og bisarre,
noen ganger til og med groteske, men det som gjør «Sånne som oss» til slik en oppløftende
overskuddspreget opplevelse, er de stadig overraskende omdreiningene underveis.
Stemningene skifter mellom varm, nær og gjerne litt pussig vinklet
karakterhumor til mer urovekkende oppvisninger av slikt som kan gå galt når mennesker
lever tett på hverandre (tenk holdning «naboskap hadde vært fint, om det ikke
var for den fordømte naboen»). Alltid er en eller flere vrier på det ventede,
eller vanlige, lagt inn. En demoniseringssekvens der en av nabolagets
kontinuerlig smilende kvinner legger ut om en udefinert menneskegruppe som
«mordersnegler» er direkte uhyggelig, ikke minst fordi den spilles med den
samme muntre letthet som de gjennomført komiske delene. Den blir ikke mindre
uhyggelig av at den løper ut i komikk.
Ensemblespill
Tittelen til tross: «Sånne som oss» er ikke teater av det
slag som deler inn i «oss og dem», og skikkelsene inviterer heller ikke til
identifikasjon. De er stiliserte særinger, med kroppsspråk like poengtert som i
stumfilmkomikk, i lystig opprør mot det virkelighetsnære. Skuespillerne - Nina Sele, Janna Kari Kvinnesland, Håkon
Karoliussen, Ellen Andreassen, Kai Kenneth Hanson - opptrer som likestilt
ensemble. De er alle hvitsminket, på den lett klattete klovnemåten, ikke den
selvutslettende pantomimemåten, de har polyesterparykker i identisk gulfarge,
og alle er hvitkledde. Innimellom bruker de klovneneser også. Bare musiker
Torbjørn Økland skiller seg ut, i gorilladrakt. Han er ikke en del av
naboskapet, annet enn som lydfølge og bakgrunnsfigur, behandlet med samme
selvfølgelighet som de todimensjonale bygningsomrissene kledd i kunstgress, og
gorillautformingen framstår som en av de minst forankrede forunderlighetene i
forestillingen. Musikken har noe av stumfilmkomikkens kvikke letthet i seg, den
også.
Premieren var 16. mars på Haugesund Teater.
No comments:
Post a Comment