«Jeppe på Bjerget». Den Nationale Scene. Av: Ludvig Holberg.
Med: Eirik del Barco Soleglad, Reny Gaassand Folgerø, Jon Ketil Johnsen, Wenche
Kvamme, Tormod Løvold, Ameli Isungset Agbota, Sverre Breivik og Arne Toivo
Fjose Sandberg (musiker). Regi: Frede Gulbrandsen.
KOMMENTAR: Minneverdig rangel.
TERNING: FEM
Ånd i flaska
Eirik del Barco Soleglad er overbevisende som Jeppe.
TEATER: Vi vet hvorfor Jeppe drikker, og vi vet hva
drikkingen gjør med Jeppe. Så hvorfor skal vi se «Jeppe på Bjerget» enda en
gang? På Den Nationale Scene er svaret både enkelt og dobbelt: Fordi det fremdeles
kan gjøres morsomt, og fordi det fremdeles kan gjøre vondt.
Kreativ appetitt
Når Frede Gulbrandsen regisserer Holberg-klassikeren - med
tilstrekkelige kreative avvik til at dramatikerens portrett underveis bryter
inn og protesterer - er det med en leken humor som ikke benekter ubehaget i
stykket, selv ikke i de villeste, mest burleske og mest overdådig utmalende
delene. Dem er det mange av. Det er med visshet om hvor umoderne og hvor
utdatert Holbergs form og Holbergs vitser kan oppleves i dag, og samtidig med
forståelse for at hans menneskekunnskap fortsatt kan ha sitt å si oss. Med det
blir dette en tolkning som med stor appetitt forsyner seg av effekter, og med musikalske
innslag, fra høyst ulike tidsperioder, mens den påpeker sine egne anakronismer,
men samtidig er den en oppsetning der formleken ikke stiller seg i veien for
fortellingen. Det parodiske framstår som selvfølgelig. Sparker-i-alle-retninger-moralismen
er ennå tydelig, men moroa ligger i så tykke lag at den ikke er plagsom. To
timer og ti minutter (med pause) oppleves som effektivt fortalt teater uten
dødtid.
Et godt valg
Eirik del Barco Soleglad er et godt valg til rollen som
Jeppe. Med sprelske fysiske sprell og megetsigende ansikts- og stemmebruk er
hans stadig ydmykede drukkenbolt en stilisert, men likevel nyansert komediefigur,
latterlig på godt og vondt. Han rommer bajaseriet og undringen, desperasjonen
og resignasjonen. Han er ynkelig, og han er ressurssterk. Soleglad spiller
overbevisende overdrevet full, i raskt eskalerende rus med mange talende
detaljer, på en og samme tid uendelig latterlig og forferdelig trist. Han lar
den sjarmerende slabbedasken få lov til å bli usjarmerende heslig, og han lar
den heslige bølla bli menneskelig interessant, innimellom til og med sympatisk.
At Jeppe tåler makten like dårlig som han tåler flaska, blir ekstra pinlig
understreket gjennom involvering av publikum. At han blir nådeløst brukt av
omgivelsene og at han ikke eier frirom utover alkoholen gjøres like klart, både
gjennom samspillet mellom Soleglad og hans medspillere, i og utenfor baronesse
Wenche Kvammes hoff, og gjennom de Jeppe-monologer som er beholdt i teksten.
Premieren var 23. mars 2017, på Den Nationale Scene.
No comments:
Post a Comment