«Escape the Universe». By Proxy/Black Box Teater. Av og med:
Anders Firing Aardal, Matias
Askvik, Marthe Sofie Løkeland Eide, David Jensen, Ylva Owren og Heiki Riipinen.
Regi: Kompaniet i fellesskap.
KOMMENTAR: Scenekunst som sosial sammenkomst.
IKKE TERNING.
Rundt leirbålet
Det en får ut av «Escape the Universe», er det en selv er
villig til å legge inn.
TEATER: «Escape the Universe» er scenekunst som sosial
happening. Det serveres punsj og det serveres kake. Skuespillerne tar imot
tilskuernes yttertøy, og deler ut redningsvester, som skal brukes som
sitteputer på gulvet, i retur.
Undergangsbevissthet
Katastrofen det skal handle om er for stor for
redningsvester. Det er snakk om solens død og universets undergang. Den
apokalyptiske bevisstheten ligger i og under alt det som skjer i «Escape the
Universe». Kunstnerne, med bakgrunn fra utdanning som skuespillere og
scenografer på Akademi for Scenekunst i Fredrikstad (og med slektskap til andre
kunstnere utdannet samme sted) kaller «Escape the Universe» for «et poetisk
tilfluktsrom, et rom hvor vitenskap, fantasi og fiksjon blander seg fritt».
Underveis viser det seg mest å være et rom for astrofysikk, livsfilosofi og
ablegøyer. Utøverne opptrer som vertskap. De styrer begivenhetenes gang, leder aktiviteter
og forflytninger og legger rammene for egen aktivitet og interaktivitet. I en
del av opplevelsen spiller de rollespill, løst definerte roller, i en annen forteller
de korte fortellinger, anekdotiske historier som godt kan være autentiske. I en
del fungerer fire av dem som illustrasjoner til en tekst Ylva Owren skriver inn
i en projeksjon, en tekst der menneskeheten sammenlignes med stjernene i
galaksene. «Vi består av de samme atomene og partiklene som stjernene i
galaksene og furutrærne på fjellet.» I en del forsøker skuespiller Anders
Firing Aardal å få svar på spørsmål om fri vilje fra en kundeservice-telefon -
betjent av flere av skuespillerkollegene.
Interaktivt
«Escape the Universe» er ikke en teaterforestilling styrt av
en fortelling, heller ikke av flere fortellinger. Undertegnede vil nøle med å
kalle det en «forestilling». Det er nok bedre å si at det er en løst strukturert
fellesopplevelse, en samlende situasjon, med noen felles stasjoner og med mange
nok åpne flater til at de enkelte publikummere selv må avgjøre hva og hvor mye
de vil ha ut av opplevelsen. Det avhenger av hva en selv legger inn, av tanker
og av vilje til å delta. Verk Produksjoner ser ut til å være en
inspirasjonskilde.
Som i By Proxys første oppsetning, «Stop Being Poor», er
tilskuerne også med på å prege scenografien. Sponplatene vi i første del av
«Escape the Universe» sitter på, blir til underlag for tilskuerskapte krittegninger
i andre del. Deretter skal vi sette oss ned på ny, i det som i første del var
utøvernes område. Dette er også en minglemetode, for brått sitter vi sammen med
andre enn dem vi først satt med, før utøverne løfter opp platene som nye
vegger. Et nytt univers eller en forlengelse av det første? Både og.
Når det kunstneriske programmet er over, inviteres publikum
til å bli igjen, for å mingle videre.
Premieren var 29. mars 2017, på Black Box Teater.
No comments:
Post a Comment