Sunday, September 6, 2015

August 2015: Broen over Gjørme



«Broen over Gjørme». Verdensteatret i samarbeid med Black Box Teater,BIT Teatergarasjen, Henie Onstad Kunstsenter og Ultimafestivalen. Av og med: Lisbeth J. Bodd, Asle Nilsen, Piotr Pajchel, Eirik Blekesaune, Ali Djabbary, Martin Taxt, Espen Sommer Eide, Torgrim Torve, Niklas Adam, Elisabeth Gmeiner, Kristine R. Sandøy, Thorolf Thuestad, Janne Kruse, Benjamin Nelson, Laurent Ravot.
Assosiasjonsrom som scenekunst.
TERNING: SEKS

Et eget rom

Verdensteatrets «Broen over Gjørme» er like givende som den er krevende.

TEATER: Den tilskuer som skal få fullt utbytte av «Broen over Gjørme» må være villig til å møte kunstverket med egne følelser, tanker og assosiasjoner. En kan enten skape sin egen mening, eller avstå fra behovet for mening, og i stedet bare la opplevelsen være som den er.
Meditasjonsrom
«Broen over Gjørme» er en scenisk-sanselig multimedial live-installasjon av lydinntrykk - mer og mindre gjenkjennelig som musikk - og visuelt bevegelige bilder, tilsynelatende uten narrativ. Et totalkunstverk i ordets rette forstand. Den er mer av et meditasjonsrom, eller et tenke-, drømme- og følerom, enn den er teater med uttalt tematikk. Den som opplever den, kan selv velge hvilke rom han eller hun vil gå inn i. I meg vekker den assosiasjoner til konstruksjon og dekonstruksjon, skapelse og død, med teknikk som metafor for liv. For andre kan den ta andre retninger, og kanskje er min tolkning preget av det jeg vet om bakgrunnen for forestillingen. Da den først ble vist under Ultimafestivalen i fjor, var Lisbeth Bodd - en av drivkreftene bak Verdensteatret, aktivt involvert også i arbeidet med «Broen...» - dødssyk. Få timer etter siste visning døde hun. «Broen over Gjørme» har ikke vært vist siden da, men Verdensteatret har fortsatt arbeidet, og årets forestilling er ikke fullt ut identisk med fjorårets. For tilskueren er den mest merkbare forskjellen naturligvis byttet av spillested, fra Henie Onstad til Black Box Teaters store sal. I fjor satt tilskuerne lavt og nær installasjonen. Nå brukes amfiet. Dette gir avstand til detaljrikdommen, men gjør det enklere å få overblikk. For den som ser forestillingen for første gang, kan det være en fordel å velge et sete lengst mulig ned.
Teknisk magi
Den audiovisuelle designen har hovedrollen i «Broen over Gjørme». Mekanikk dominerer, menneskene framstår som underordnede i bildet, som operatører, ikke aktører. Grunnelementet er en enorm modelljernbane der flere tog, utstyrt med lysbrytende linser, kjører i mønstre. Videobilder, noen abstraherte, noen hverdagslig konkrete, vises på veggene. Ofte er lydeffekter og bildebevegelser synkronisert i samme rytme, av og til ikke. Det langsomme tempoet, lydvolumet som veksler mellom stillferdig og ubehagelig høyt, krever konsentrasjon hos tilskueren.
Sammensetningene av konstant og foranderlig, velkjent og fremmedgjort, gir «Broen over Gjørme» et preg av å være både i øyeblikket og utenfor tiden. Det er dermed fristende å kalle den «magisk», men det er også villedende. «Broen…» er altfor teknisk bevisst, altfor strukturert og komplekst konstruert, til at «magi» er en dekkende beskrivelse. Den magi oppsetningen skaper, er den samme magi som finnes i fascinasjonen over det fininnstilte og i begeistringen for vitenskapens nøyaktighet.

Urpremieren var i september 2014. Nypremieren var på Black Box Teater 26. august 2015.

No comments:

Post a Comment