Wednesday, July 8, 2009

Juli 2009: Jahn Teigen fra Tønsberg

«Jahn Teigen fra Tønsberg» av og med Jahn Teigen og Anita Skorgan, Oseberg Kulturhus, Tønsberg. Prosjektleder: Lage Fosheim. Produsenter: Trond Lie og Trond Myhre. Musikalsk ledelse: Ludvik Heian Pettersen.
Musikalsk minnebok.
TERNING: FIRE

Hjemmeseier

Jahn Teigen vender hjem. Det går rett hjem.

SHOW: Til høsten fyller Jahn Teigen 60. Nå oppsummerer han livet og musikken så langt.
Teigens musikalske selvbiografi starter med mimring fra barndommen i Tønsberg, og med historien om hvordan han selv vendte ut i verden nettopp fra det sted han står i dag: Oseberg Kulturhus ligger der barndommens buss-stasjon lå.
HØY ALLSANGFAKTOR
Nå ønsker Tønsberg ham entusiastisk velkommen hjem. I «Jahn Teigen fra Tønsberg» er allsangfaktoren høy. Det finnes ikke mange nordmenn som ikke selv har minnebøker der Jahn Teigen står for minst ett av lydsporene. I Teigens hjemby er det snakk om enda færre. Det er et faktum han tydeligvis gleder seg over, og han deler generøst av rampelyset, både med sitt publikum, som gjerne synger med, og med Anita Skorgan, som får levere ikke mindre enn fem solonumre før det tidligere ekteparet på ny deler scene.
Jahn Teigen er ikke bare en sanger. Han er en artist av den typen som fortjener betegnelsen entertainer. Han kan skape underholdning av en så liten ting som å ta seg en slurk vann, og showet hans inneholder rikelige påminnelser om hva som har gjort ham så folkekjær som han faktisk er.
MER ENN EN KONSERT
I «Jahn Teigen fra Tønsberg» er musikken hovedelementet, men samtidig gjør bilder og beretninger dette til langt mer enn bare en konsert. Han kunne gjerne fortalt enda mer, men samtidig er det forståelig hvorfor han ikke tar seg tid til det. Så mange godlåter har han å velge i at han ikke rekker å synge sanger som «Optimist», «Min første kjærlighet» og «Bli bra igjen» i sin helhet. De er i stedet del av et større medley mot slutten av showet, før den naturlige avslutningen: «Adieu».

Premiere var i Tønsberg 03.07.09.

1 comment:

  1. Dette var noe av det største jeg har sett av Jahn Teigen. Var der på premieren. Hadde ståpels under jubelbruset som runget over salen hele kvelden. Jahn var akkurat der jeg ønsket å se ham. I toppform, slik hans egentlige jeg skal være. Satt forleden å hørte på DVD'n med gamle opptak fra Popul Vuh-tida i 70-åra. Jahn i dag har en langt bedre utviklet stemme og presisjon. Totalt sett en bred dimensjonert artist/entertainer.
    Dette var stort å få oppleve. Samtidig så innmari fortjent for Jahn med kjempesuksessen, 23.000 solgte biletter for vår kjære JAHN TEIGEN. Jeg var selv 12 år da jeg oppdaget ham i et TV program første gang. Siden da har mitt fanforhold vært ukuelig og besettelig. I dag nærmer jeg meg 50 år.
    Om 6 dager fyller Jahn Teigen 60 år. Mange hjertelige hilsner til ham. Må han lenge leve.
    Notodden, 210909 LJL

    ReplyDelete