«l.i.f.e.g.o.e.s.o.n». Det Norske Teatret. Av: Rolf Kristian
Larsen. Med: Heidi Gjermundsen Broch, Frode Winther, Ingeborg Sundrehagen
Raustøl, Peiman Azizpour og Joachim Rafaelsen. Regi: Frank Kjosås.
KOMMENTAR: Latter og gråt og mer latter.
TERNING: FEM
Dødsgøy
Hun skal dø. Hun har ikke levd nok. Det er komisk.
TEATER: Det skjer ikke ofte at en og samme
teaterforestilling får denne kritiker til både å le høyt og å gråte stille,
begge deler mer enn en gang, og en gang til og med samtidig. Det gjør jeg når
jeg ser «l.i.f.e.g.o.e.s.o.n», og det gjør jeg enda jeg har lest teksten på
forhånd og vet hva som kommer. Jeg lo høyt da også, så høyt og så ofte at jeg
måtte flytte meg fra stillevognen på toget. Gråten kom som en overraskelse
under visning, framkalt av ordløse øyeblikk der Heidi Gjermundsen Broch lar
kropp, ansikt og bevegelse fortelle hvordan Brille har det. Kroppen hennes vet
det, selv om Brille selv ikke er vant til å spørre seg hvordan Brille har det.
«Det går bra», sier hun, men det går ikke bra. Brille har ikke hatt det bra på
lenge, og nå skal Brille dø. Det er, tro det eller ei, hylende moro.
Vittige vendinger
Hva som utløser gråt og hva som utløser latter er selvsagt
subjektivt, og jeg kan ikke love at lesere som ser «l.i.f.e.g.o.e.s.o.n»
(heretter kalt «Life») vil gjøre noen av delene. Men dette stykket, som er skuespiller
Rolf Kristian Larsens dramatikerdebut, burde kunne nå bredt, i spøk og i alvor.
Komedien gjør svært bevisste vendinger mellom det allmenne, nesten banalt
hverdagslige, det absurde, det saftige og det uventede, det livsfilosofisk
eksistensielle og det satiriske, det brutale og det ømme.
Regien er ved Frank Kjosås, en nokså ny rolle for en uttrykksfull
skuespiller med upåklagelig timing. Han lar ensemblet vise uttrykksfullhet og
upåklagelig timing. I en tidlig scene, når Brille er hos legen (Frode Winther,
som også spiller hennes mann), en scene som kan leses med galgenhumor, kan det virke
som om skuespillere og regissør ikke helt har bestemt om de, nå, er ute etter systemskepsis
eller latter. Men kanskje er det heller slik at tilskuerne ikke ennå vet om de
skal leve seg inn eller le. Så gir Broch fra seg en oppsummerende replikk som tillater
også dem som har vært usikre på hva de egentlig ser å slippe ut latteren, og
slik strammer «Life» taket, og dette taket holder forestillingen på, til den er
over, og for mange tilskuere sikkert en god stund til.
Rollebytter
Med unntak av Broch har alle skuespillerne flere roller. Frode
Winther er nevnt. Joachim Rafaelsen er datterens kjæreste og en sosialt
intelligent bartender, Ingeborg Sundrehagen Raustøl datter og nattklubbsangerinne
(som siste skaper også hun, for meg, et tåreøyeblikk), og Peiman Azizpour er
kollega og klienter i byråkratiet. Klienter og saksbehandlere er også
Rafaelsen, Raustøl og Winther. Alle har scener der de skinner. Det er kjapt og
effektivt - hele forestillingen tar bare en times tid - scenografi er nesten
fraværende (fem dører, noen musikkinstrumenter, noen krakker), tid og sted og
overganger etableres i spillet, mens Sandra Kolstad har komponert musikk og
lydeffekter som får det til å virke som mer påkostet teater enn det strengt
tatt er.
Premieren var på Det Norske Teatret 25. oktober 2018.
No comments:
Post a Comment