«Eg heiter Bente». Det Norske Teatret. Av: Rikke Wölck,
oversatt av Marit Tusvik. Med: Hildegun Riise, Ingunn B. Øyen, Elisabeth Sand,
Ulrikke Hansen Døvigen. Regi: Anne-Karin Hytten.
Nært og mindre nært.
TERNING: FIRE
Det slående og det slitte
Tekstkvaliteten er ujevn, spillet jevnt solid, i «Eg heiter
Bente» på Det Norske Teatret.
TEATER: Hun heter Bente. Hun er journalist og forfatter, i
femtiårene, skilt, uten barn og uten søsken. Foreldrene er døde, venninnene er
hennes nærmeste. Snart skal hun glemme nesten alt dette. Bente, som er vant til
å tenke fort og klare seg selv, har Alzheimers.
Stemningsskifter
Hildegun Riise gjør en sterk og nyansert tolkning av Bente,
den hun var og den hun blir, og stadiene imellom. Tidslinjen er oppbrutt. Raskt
og ofte må Riise og kollegene - Ingunn B. Øyen, Elisabeth Sand, Ulrikke Hansen
Døvigen - skifte mellom ulike faser og stemninger. Forvirring, fortvilelse,
fornektelse, forståelse, frykt, aggresjon, ro. Overgangene kan være krevende,
men de framføres uanstrengt.
Gjennom nøkkelepisoder fra en lengre periode portretteres
omsorgen venninnene imellom, lojaliteten, nærheten, konfliktene, og hva det
koster å forbli nær når den ene fortæres av demens. Beskrivelsen av
kvinnefellesskapet er minst like sentral i forestillingen som sykdomsbeskrivelsen.
En av de sterkere scenene er når Hanne (Ingunn Beate Øyen) betror Bente en
hemmelighet hun aldri før har fortalt noen, og tilskueren selv kan tenke seg
hvor mye vissheten om Bentes uklare tankerekker har å si for at hun gjør det.
Ujevn tekst
Tekstkvaliteten er ujevn. Noen av premissene er vanskelige å
godta, som det at kvinnen Bentes eksmann forlot henne for nå er en av hennes
nærmeste venninner, eller måten venninnene fungerer som mellomledd idet hun er
blitt for syk til å fortsette i jobben. Noen av situasjonene og noe av
billedbruken har et forslitt preg: Meditasjonsscenen, bruken av ordet «mamma»,
diskusjonen om betydningen av å ha barn, kikkingen i fotoalbumet, strandturene,
metaforen om å henge etter fingrene fra en klippe. Også venninnerollene oppleves
ofte som litt for sjablongnære, som illustrasjoner av typer og livsvalg mer enn
personer i seg selv. Men her finnes også slående øyeblikk, replikker og bilder
det vil være vanskelig å glemme. Skiftene mellom det hverdagslige og det ekstraordinære
i Bentes liv etter diagnosen gir en emosjonelt riktig representasjon av
sykdomsvirkeligheten: Ikke alt er alltid intenst. Trøst kan finnes på uventede vis,
og noen ganger er det de små detaljene som gir den største innsikten.
Premieren var på Det Norske Teatret 28. august 2015.
No comments:
Post a Comment