Wednesday, April 15, 2015

Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift 2014: Lille Eyolf



LILLE EYOLF av Henrik Ibsen. Regi: Peer Perez Øian. Scenografi og kostymer: Olav Myrtveit. Lysdesign: Finn Lansperg. Musikalsk ansvarlig: Britt Elise Skram. Teatret Vårt, 28. mars.

Livet etter døden

De samme virkemidlene som gir Lille Eyolf visuell og lydlig variasjon skaper unødig distanse til rollefigurene.
  
Lille Eyolf drukner, og foreldrene, Rita (Valborg Frøysnes) og Alfred (Bjørnar Lisether Teigen), krangler seg gjennom selvgranskningen. Oppgjøret var begynt da Eyolf (Erik Hagen Lisether Teigen) gikk til brygga, men hans død blir en katalysator. Kan barnets død gi de voksne en ny start? Hvordan vil de leve? Kan de, og vil de, leve sammen? Diskusjonen er hissig, men den går i bølger, avbrutt av andre samtaler og avsløringer, med og fra Asta Allmers (Kamilla Grønli Hartvig) og veibygger Borgheim (Daniel Karlsson).
Frøysnes og Teigen spiller paret Allmers som to mennesker som ønsker seg sannere liv enn de så langt har levd. For øvrig har de lite felles. Han ønsker seg vekk. Hun vil fortsette samlivet. Begges frustrasjon er tydelig formidlet i oppsetningen, men uttrykkene er, som rollefigurenes personligheter, ulike. Hennes spill er oppsetningens mest ekspressivt emosjonelle. Hans er mer forbeholdent. Der Rita vil tilbake til livet slik det var før Eyolf, føler Alfred dyp sorg over livets meningsløshet. Hans forhold til Asta, som han etter hvert får vite at han ikke har blodsbånd til, er en motpol til forholdet til Rita. Asta forstår. Asta stiller ikke krav. Men også Asta har følelser for Alfred utover de søsterlige. Det er flørt i blikkene Hartvigs Asta sender Teigens Alfred. Hennes tilnærmelser er ikke så direkte som Ritas, men også hun vil ha et samliv. Også hun gjennomgår en bevisstgjøring. Den får henne til å velge Borgheim.
Avstand
For Asta og veibyggeren kan en ny start være mulig. Er det mulig for de andre to? I Peer Perez Øians oppsetning er dette et kjernespørsmål, og Lille Eyolf når sin kjerne gjennom ord. Handling og personutvikling skjer i dialog, intense, påtrengende, voldsomme samtaler. Men oppsetningen på Teatret Vårt oppleves ikke som intens.
Replikker framføres anspent, ofte med distanse til det som sies, selv hos den lidenskapelige Rita. Dette virker som et riktig valg. Noen utsagn avgis i sjokk. Noen er avventende, avhengig av den andres reaksjon. Andre er som brå innsikter hos den som uttaler dem. Først når ordene er sagt, kan de reflekteres over. Stemmetonene motsies av kroppslige overdrivelser, som når Rita klamrer seg til Alfred, med føttene trekkende bortetter gulvet, eller når Alfred klatrer opp og ned veggene. Britt Elise Skram spiller fele i store deler av forestillingen, ofte til en forenklet folkedans hos aktørene, som markerer nøkkelord med hælklask eller håndklapping. Dette forbinder musikk og handling, men øvrig formål framstår som uklart. Å tilføre bevegelse eller visuelle stoppunkter? Mulig. Å vise forskjeller i temperament rollefigurene imellom? Tenkelig, men disse framgår uansett, og bedre, i spillet. Folkedansallusjonene demper intensiteten i samtalene, og legger økt distanse mellom aktører og publikum. Vil Peer Perez Øian skjerme publikum, sørge for at vi holder ut? Kanskje, men hvorfor? Modning koster, det er ett av budskapene i Lille Eyolf. Det er vanskelig å se hvorfor publikum skulle skånes for denne kostnaden.
Jomfruen ut
Øians tekstredigeringer er i hovedsak skånsomme, med kutting av gjentagelser og de mest patosfylte formuleringene, og med forsiktig modernisering av språkformer. Helt gjennomført er det ikke. Asta reiser ennå med «dampbåten».
Ett større kutt er gjort: Rottejomfruen er borte. Igjen står to korte innstikk med rottemasker. Dette er forståelig henvisning til Rottejomfruen og hennes symbolikk (dødsangst og -dragning, seksualangst og -dragning) for tilskuere som kjenner teksten. Om noen ikke gjør det, vil det virke kryptisk. Men strykningen av figuren oppleves ikke i seg selv som problematisk. Den mildner inntrykket av Eyolf som problem for foreldrene, og gjør deres behandling av ham mindre åpenbar. En kan si at utelatelsen gjør stykket til mer av et samlivsdrama enn et drama om foreldre og barn. Sorg og sorgs virkning blir et tema med enda større vekt, og hva slags foreldre Rita og Alfred har vært filtreres gjennom sorgens selvbebreidelse. Peer Perez Øian utleverer dem ikke fullt så hardt som Ibsen gjør. Hans Allmers-par neglisjerer ikke sønnen, selv om de ikke alltid tar de riktige valgene. Øian dømmer dem ikke. Han lar dem dømme seg selv i samtalene etter Eyolfs død. Men han går også langt i å frikjenne dem, å vise dem som velmenende (om utilstrekkelige) foreldre før det. Slik framstår oppsetningen som åpnere og mer tilgivende mot sine skikkelser enn den Antichrist Øian regisserte for Det Norske Teatret i fjor. I sin tekst er Antichrist inspirert av Lille Eyolf, i grunnkonflikt, handling og typer. I begge ligger en observerende distanse, men undertegnede ser ellers ingen tegn på påvirkning dem imellom. Lille Eyolf har et større preg av ettertanke. Ubehaget er mer innadvendt enn utadvendt.
Utstilt
Scenografien, en turnévennlig dreibar boks med ulike motiver på hver side, danner bakgrunner for spillet og tydeliggjør skifter i sted og tid. Toppen brukes som terrasse, og i boksen, bak et vindu med gardiner som kan trekkes for, er Eyolfs rom, med likheter til et akvarium, et utstillingsvindu og en laboratorieboks, et bevis på måten han både er og ikke er delaktig i foreldrenes liv.
Kostymene er holdt i skarpe, klare farger, barndomsfarger som klargrønt, klarblått, okergult. Rita bærer rødt og svart, begjærets og sorgens farger. Før Eyolfs død er hun kledd i et dagligdags rødt skjørt og en svart genser. Etter har hun en heldekkende kjole i et snitt som fra siste halvdel av 1800-tallet, med samme mønster som tapetet og stolene, i en virkningsfull visualisering av hvor tilsidesatt hun føler seg. Den levende, lammede Eyolf har på seg supermanndrakt, et nåtidssvar på Ibsens soldatuniform.


Premieren var på Teatret Vårt 28. mars 2014. Teksten ble publisert i Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift nr. 2-/3 2014.

No comments:

Post a Comment