Friday, August 22, 2014

August 2014: Slaget på Testiklestad



«Slaget på Testiklestad». Oppdalstunet på Sverresborg Folkemuseum, Trondheim. Av: Mads Bones, Olve Løseth og Ole Christian Gullvåg, musikk av Kyrre Havdal. Med Mads Bones, Kjersti Tveterås, Kristine Welde Tranås, Mira Dyrnes Askelund m.fl. Regi: Mads Bones og Olve Løseth.
Inspirert harselas.

Parodi med en plan

«Slaget på Testiklestad» er rikt på crazykomikk. Men absurditetene virker aldri tilfeldig valgt.

SPELPARODI: Så godt kjenner «Slaget på Testiklestad» spelkonvensjonene og så godt holder «Slaget på Testiklestad» på spelkonvensjonene, at bruddene med konvensjonene også virker velvalgte. Tittel og typer har sin indre logikk og digresjonene fungerer både som villedende manøvre og veiledende manøvre for videre historiefortelling.
Lagvis moro
Opphavsmennene kaller det en «spelparodimusikalkomedie». Det er en presis beskrivelse. «Spelet på Testiklestad» har en sammenhengende rammehistorie, med skikkelser og situasjoner kjent fra historiske spel over hele landet, og områdene nær især. Rettere sagt: Den har to sammenhengende rammehistorier, for utenpå spelets handling, ligger en handling knyttet opp mot problemene i å sette opp spel med en blanding av amatører og profesjonelle, der ingen av gruppene nødvendigvis har full innsikt i hva de egentlig holder på med, eller hva samarbeidspartnerne har tenkt med det de gjør.
Bones/Løseth/Gullvåg/Havdal har valgt en tøysete, selvkommenterende form som ironiserer nesten like mye over ideene bak eget arbeid, som over fortellermønstre og produksjonsprosesser i spel der parodi ikke er et mål. Folkelighet og bredde er honnørord på alle plan, men utsettes også for kjærlig harselas.
Uønsket besøk
Utgangspunktet er som følger: Storgården Ful venter kongebesøk. Uønsket kongebesøk. Kongen, Sverre (Ole Christian Gullvåg), vil nemlig avkristne Norge, og sånt vil ikke bonden Kalvbein Akneson (Mads Bones) eller hans nøkkelbærende fru Trillrund Toillbailldotter (Kristine Welde Tranås) ha noe av. I samråd med Lady Upherbut (Sarah MacDonald Berge) og bispen (Per-Theodor Paulsen) legger de en plan. Hva kan gå galt? Det meste. Det skal også vise seg at mye kan gå galt i rammehistorien utenfor rammehistorien, der en nynorsk-knotende skald (spilt av Olve Løseth) sliter med timingen og en velmenende sufflør-produsent (spilt av Kjersti Tveterås) sliter med langt mer enn som så.
Humoren er lagt opp med så mange innganger at en slett ikke trenger å ha full oversikt over alle de spel som her vises til for å være inkludert i moroa. Det er heller ikke nødvendig å kjenne alle musikalreferansene i Kyrre Havdals musikk for å forstå at også den forholder seg fritt til, herjer fritt med og forsyner seg fritt fra sin sjangers konvensjoner. Men det kan være en fordel å kjenne til Rosenborgs storhetstid, og spesielt en viss midtbanespiller med tilnavn Kong Sverre.

Premieren fant sted på Sverresborg Folkemuseum i Trondheim 7. august 2014.

No comments:

Post a Comment