«Oliver!». Oslo Nye Teater. Av: Lionel Bart (tekst og
musikk) etter Charles Dickens, oversatt av Klaus Hagerup. Med: Geir Kvarme,
Trine Wenberg Svensen, Johannes Joner m.fl. Regi: Ivar Tindberg. Musikalsk
ansvar: Trond Lindheim.
Optimistisk «Oliver!»
TERNING: FEM
Feelgood fra fattigstrøket
Du trodde Oliver Twist var en trist figur? Da har du glemt
at han også er en skøyer.
MUSIKAL: Oliver Twist fødes på fattighuset, morløs fra han
trekker sitt første pust. Han vokser opp under harde kår, opplever
vanskeligheter og vennskap, og finner etter hvert ut hvem han er.
Humør
Musikalen «Oliver!» følger romanen, i en forkortet høydepunktsamling
over lille Olivers prøvelser og eventyr. Lionel Barts musikk understreker det
siste; eventyrene. Den er munter, livlig og optimistisk, med inspirasjoner stjålet
herifra og derifra, ja, slett ikke så ulik hovedpersonen selv i karakter. Den lover
at alt vil gå godt til slutt, selv om det også kommer triste, og skumle, øyeblikk
underveis.
I sceneversjonen er de morsomme øyeblikkene flest. Musikalversjonen
vektlegger håp. Den er en skøyeraktig fattigdomsskildring der skøyerstrekene er
minst like viktige som skildringen. I Oslo-utgaven (fortsatt lagt til London,
fortsatt 1800-tallet) er humoren ofte grovkornet, men så slapstickaktig at den
likefullt er familievennlig. Jonas G. Digeruds koreografi forstreker humøret,
og fungerer ofte som effektiv historiefortelling. Ett eksempel: I en lang
massekoreografi («Se på deg som en venn») formidles en av de store overgangene
i Olivers liv, begynnelsen på et nytt liv i London, samtidig som miljøet rundt
ham presenteres og et bilde av hvilke mennesker som vil bli viktige gis.
Dickensk galleri
Å instruere barn kan være krevende. I «Oliver!» er omtrent
halvparten - 13 av 28 - barneskuespillere, og ofte er de alle sammen på scenen
samtidig, noen ganger til og med uten voksenstøtte. Ivar Tindberg har fått dem
til å trives og til å yte.
Dyp karaktertegning kreves ikke verken av barn eller
voksne. Som romanverket den bygger på er «Oliver!» er et melodrama som finner
humor i det å være melodrama. Rollegalleriet er dickensk grovpenslet. De ulike
miljøene (gudene og scenograf Gjermund Andresen må vite hvor mange visuelle
skift det er) likeså. Men Geir Kvarme, Trine Wenberg Svensen og Mads Henning
Jørgensen har fått lov til å antyde et større utvalg menneskelige egenskaper
hos sine rollefigurer - Fagin, Nancy og Bill. De to sistnevnte står også for de
sterkeste sanglige scenene.
For øvrig kan vi glede oss over selskap av et levende
orkester.
Premiere var på Oslo Nye Teater 01.03.2013.
No comments:
Post a Comment