Friday, June 5, 2015

Mai 2015: 1880 - Amerika



«1880 - Amerika». Statsteatret, i samarbeid med Tou Scene og Rogaland Teater, vist på Oslo Nye Trikkestallen. Av: Yngve Sundvor i samarbeid med ensemblet. Med: Gard B. Eidsvold, Cato Skimten Storengen, Per Kjerstad, Kim Sørensen. Regi: Yngve Sundvor.
Hjemmeseier på bortebane.
TERNING: FEM
 
Utvandrere med innsikt

Tradisjon eller tilpasning? Immigrantens evige dilemma danner grunnlaget for Statsteatrets «1880 - Amerika».

 TEATER: De holder seg til sine egne. De har sine skikker. De spiser mat som lukter rart. De er norske innvandrere i Chicago, 1880.
Generasjonene strides om hvor norske de skal fortsette å være.
ET TILBUD Å SI JA TIL
I Statsteatrets «1880 - Amerika» er uttrykket dels fotoroman, dels brevdrama, dels fortellerteater, dels familiekrønike. Anstrøket av mafiathriller er ikke fullt så framtredende som PR-materiale, slagord («A tilbud you can't refuse») og problematikk kunne antyde. Men det finnes i grunnhandlingen. Lutefiskmafiaen kjemper om markedsandeler. Motstanderen er innfødt kapitalist.
Når det er sagt er familiens indre konflikt - generasjonskonflikten - langt mer sentral for forestillingen enn forholdet mellom familien og folk utenfor. For far Salomon (Per Kjerstad) ligger trykket i «norskamerikaner» på «norsk», med et stort kryss over «amerikaner». Protestantiske verdier skal følges, norske dialekter (skuespillerne bruker stort sett sine egne, fra ulike deler av landet) skal snakkes, lefse skal spises og ski skal hoppes på. Sønnen Johannes (Gard B. Eidsvold) vil leve i den nye verden, etter den nye verdens normer, mens det viktigste for sønnen Gabriel (Kim Sørensen) er å gjøre faren til lags. Han vet ikke helt hvordan han skal få det til, men tror nok svaret ligger i å bruke vold. Onkel Otto (Cato Skimten Storengen) sliter med det meste.
De fire skuespillerne bekler dessuten et utsøkt utvalg biroller, og de bytter på fortellerrollen, med kvinnelige tilleggsaktører i fotoform som utvidelse av ensemblet.
HALVVEIS I HISTORIEN
Med «1880» er Statsteatret kommet halvveis i sin norgeshistoriske forestillingsserie. Samtlige av forestillingene så langt har gitt humoristisk historieundervisning med samtidsrelevans. Tonen i «1880» er noe alvorligere enn de foregående, innslagene av bisarr crazykomikk ikke like mange eller hyppige som i de tidligere forestillingene. Det ligger en skjebnesvanger visshet over den retrospektive fortellerformen som er valgt, en skjebnesvanger visshet som skal bli fulgt opp i plottet. Men misforstå ikke: Også dette er komedie, og slik undertegnede ser det, morsom komedie, med effektiv historiefortelling, raske rollebytter og fartsfylt komprimerte sveip i tid. De som har sett Statsteatrets fire tidligere, vil kjenne igjen kompaniets signaturvirkemidler i typetegningshumoren, de fjerdevegg-flyttende metateatergrepene, balansegangen mellom sjangerbevissthet og sjangerbrudd, den filmflørtende referanseleken og de fysisk-visuelle overraskelsene.

«1880 - Amerika» hadde urpremiere på Tou Scene i Stavanger 24. april. Anmeldelsen ble skrevet ut fra Oslo-premieren 6. mai. Etter endt spilleperiode på Oslo Nye Trikkestallen drar forestillingen på Norgesturné.

No comments:

Post a Comment