Tuesday, April 22, 2014

April 2014: Hundre hemmeligheter



«Hundre hemmeligheter». Cirka Teater/Trøndelag Teater/Trondheim Voices/Riksteatret. Av: Anne Marit Sæther (tekst) og Eirik Hegdal (musikk). Med: Sondre Pettersen, Kingsford Siayor, Ingrid Bergstrøm, Hans Petter Nilsen m.fl. Regi: Kjersti Haugen og Anne Marit Sæther. Musikalsk leder: Siri Gjære.
Gripende totalkunstverk.
TERNING: FEM

Mystisk magisk realisme

«Hundre hemmeligheter» er sterkt og overbevisende familieteater med tiltro til publikum.

MUSIKAL: Mamma (Ingrid Bergstrøm), pappa (Hans Petter Nilsen) og tretten år gamle Jørgen (Sondre Pettersen), skal flytte inn i Mormors gamle hus. Jørgens aller beste venn Mika (Kingsford Siayor) kommer for å hjelpe til. Han er den som får dele spenningen når Jørgen finner tretten brev adressert til seg selv, med påskriften «må ikke åpnes».
Skisse og univers
På et tekstlig plan består «Hundre hemmeligheter» av sparsomt utvalgte ord som ofte fungerer både på et bokstavelig og et billedlig nivå. Vennskap og familiebånd defineres gjennom raskt skisserte minimytologier, og verbale bilder fra dialogen gjentas flere ganger i sangtekstene.
Fysisk, visuelt og lydlig, er den et univers av magisk realisme. Når Jørgen leser sine brev, møter han eventyrlige, mytiske figurer - en syklende Zakariankazarian (Marianne Meløy), en vingehest (Tor Ivar Hagen), en bagasjemann (Per-Theodor Paulsen) - som utvider og konkretiserer følelsene hans. Bruken av nysirkuselementer, som luftakrobatikk og sykkelklovneri, forlenger fantasisprangene og illustrerer mysterier.
Lydkulisser og musikk vrir på og nyanserer inntrykk, samtidig som de gir publikum rom til å tenke egne tanker uten at Jørgen må tolke dem for dem. Hovedinstrumentet er stemmen, dels naturell, dels teknologisk manipulert. Vokalensemblet Trondheim Voices karakteriserer Jørgens følelsesliv gjennom sine harmonier og kontraster, ofte med et preg av noe overjordisk, ikke-menneskelig, metafysisk. Løsningen oppleves som frisk og original og en svært effektiv stemningsskaper.
Varsler
Varslene om uhygge er mange, og spres fra et nokså tidlig tidspunkt, kanskje for tidlig, for det er bare så vidt etablert hvor trygg og glad Jørgen er, og hans undring over brevene han får er bedre begrunnet enn hans uro. En stund veksler forestillingen mellom denne hemmelige uroen og hverdagslig idyll. En pappa-sang om kjærligheten fra far til sønn kan virke søtladen. Men denne vil endre kulør i lys av ting vi senere får vite, og på ett tidspunkt blir det å kunne tenke tilbake på den helt nødvendig.
Hovedavsløringen kommer brått og bardust. Jørgens reaksjon, forvirring og fortvilelse, er lenge uten ord, formidlet gjennom hans bevegelser, og bevegelsene som skjer rundt ham. Han avviser foreldrene, løper vekk fra dem, flykter, romelementene flytter seg rundt ham, de gjør rommet vekselsvis trangere og åpnere, naknere, ødelagt. De bryter sammen i deler, en oppløst virkelighet, omskiftelig, ustabil og utrygg, slik Jørgens liv plutselig også framstår for ham. Bakteppet åpner seg, en stormfull himmel avdekkes. Også den, og lydbildet, kan beskrives med de samme karakteristikkene. Omskiftelig. Ustabilt. Utrygt. Vann faller. Figurhoder svever. De mytiske figurene Jørgen har møtt to ganger før vender tilbake. Første gang var de nøytrale, som hvitt brevpapir med bokstaver på, neste gang bar de hver sine kraftige farger, men denne gang opptrer de i mer truende utgaver, lemlestede, skadde, feildimensjonerte og i gråtoner. Mamma og pappa dukker opp i figurversjoner, gjenkjennelige, men annerledes enn slik Jørgen har kjent dem, mindre, mer skrøpelige og mer sårbare. Han avviser dem igjen. Så kryper skuespiller-mamma og skuespiller-pappa ut av en haug krøllet papir, og forestillingen går inn i en ny og samlende fase.
Tillit
«Hundre hemmeligheter» viser tillit til at publikum, også den yngre delen av det, er i stand til å skrive sin egen undertekst inn i historien. Den kan handle om tilgivelse, om identitet, om tiltro eller fellesskap, om trygghet og tilhørighet, om forandring, uunngåelighet, eller om løgn og utrygghet.
Samtidig formidles flere felles budskap med stor klarhet: At de båndene vi velger er vel så viktige som de båndene vi er født inn i. Og at det ikke bare er mulig å gå videre i livet etter en krise - det er faktisk det eneste man kan gjøre.

Etter endt spilleperiode på Trøndelag Teater skal forestillingen på turné med Riksteatret.

Premieren var på Trøndelag Teater 5. april.

No comments:

Post a Comment