«Krig». Latter. Av og med: Terje Sporsem med tekstbidrag fra
André Jerman og Are Kalvø. Regi: Per-Olav Sørensen.
Militant muntrasjon.
TERNING: FEM
Komikamp
I «Krig» forsvarer Terje Sporsem latteren.
SHOW: Soldat Sporsem står alene i frontlinja. Han er væpnet
med vennligsinnede sarkasmer, en ivrig ansiktsmimikk og et parodisk overtydelig
kroppsspråk. Han har et arsenal av verbale krumspring, snurrige observasjoner,
frie assosiasjoner, ordspill og stemmeleier til rådighet. Naturligvis har han
ingen hær bak seg, men selv om han er alene på scenen, er han ikke en helt
ensom kriger. André Jerman og Are Kalvø har bidratt med tekster, Magnus
Jørgensen og Jonas Kinge Bergland med innspill. Regigeneral Per-Olav Sørensen kunne
nok ha tvunget gjennom en noe strammere disiplin, men bør takkes for strategisk
planlegging og dramaturgisk struktur.
Tema: Krig
Tematisk er «Krig» knyttet opp mot krig og «krigslignende
handlinger». Det siste begrepet kan tolkes enda litt videre enn det tolkes av
norske politikere. Vittighetene er sortert under samlende overskrifter, ofte illustrert
med Wikipedia-sitater som er vage nok til å vekke smil. Tematikken følges som
regel (og den følges ofte også opp), men avvæpnende avsporinger minelegger
landskapet fra start til slutt. Krig kan være et langt videre tema enn man
skulle tro, viser det seg, til lands og til vanns og i lufta med, fra
vikingetida til oppvaskmaskinen, og gjennom et stort utvalg av verdens
nasjoner.
Myk moro
Aggressiv er ikke humoren i «Krig». Terje Sporsem angriper
igrunnen ingen. Hans jevnt over joviale tone er lett gjenkjennelig fra
tidligere show og opptredener. Grunnpilaene er sympatisk innstilt ironi, observerende
utforskning av snodig oppførsel (like gjerne egens som andres), varmt ertende
skråblikk, oppdiktede anekdoter, og kjærlig underfundig forundring. Frekk kan
han være - også mot enkeltpersoner - men frekkheten er gjort med rampeguttens
åpenbare fryd og uten ondsinnethet. Vidøyd, påtatt overraskelse er fremdeles et
godt virkemiddel for å hjelpe publikum til de samme innsikter opphavsmannen
selv har nådd fram til, og Sporsem er blitt flinkere både til å legge inn
undertekst i sine tekster, og til å knytte sammen betraktninger om tilsynelatende
ikke-relaterte fenomener til en helhet. I «Krig» virker såvel tekst som
illustrerende ansikts- og kroppsbruk gjennomtenkt og gjennomført.
Oslo-premiere var på Latter 4. januar 2013.
No comments:
Post a Comment