«Den gjerrige». Grenland Friteater. Av Jean-Baptiste
Molière. Med: Leif Arild Sanden, Even Bolstad, Kjersti Posti Høgli, Geddy
Aniksdal m.fl. Regi: Lars Vik.
En skattkiste av en forestilling.
Den sjenerøse gjerrige
«Den gjerrige» er blitt raust teater.
TEATER: Man rekker å tenke at det nå er på tide å legge
Molière på kistebunnen. Ikke kast ham, man tar da vare på familierelikviene, men
legg ham der det fineste sølvtøyet ligger, det man ikke bruker, men har nok med
å vite at er der. Hos Molière sies jo alt rett ut, og vi er over det nå: Vi vil
ha teater med undertekst. Så viser det seg at Grenland Friteater har klart å gi
sine aner nytt liv.
«Den gjerrige» er blitt et overdådig overflødighetshorn av
en forestilling, sjenerøs med virkemidlene, gjestfri mot publikum, raus mot
sine skikkelser. Lars Viks omarbeidelse og regi har gjort den gamle komedien
til en gjøglerforestilling man meget vel kan le av også i dag.
Bare kast det
En ting blir vi spart for: Molières altfor tydelige
forklaringer, monologene der motivasjoner utlegges i detalj, i sidebemerkninger
rettet mot publikum, er i all hovedsak vekk. De av dem som har overlevd har, som
regel, fått form av sang (et stort pluss).
Teatret blander moderne fysisk teater med inspirasjoner fra
gjøglertradisjoner: Den norske, den danske, den franske, den italienske. De
samme inspirasjonskildene preger Guttorm Guttormsens musikk. (Også et pluss.)
Vi får til og med et oppfinnsomt lite rap-battle mellom far og sønn her, med
eim av både norske stev og franske viser. Det er herlig freskt, og den aller
største overraskelsen er at det faktisk passer inn. (Enda et pluss.)
Pluss og minus
Det ene unge paret, gjerrig-arvingen Cleante (Tobias Vik) og
hans Mariane (Anne Storberget) sløser med kurtisen - litt for mye, litt for
fort (et lite minus) - mens Vik hos den forkledde tjener Valere og hans Elise
(Bolstad & Høgli) har funnet fram til en god miks av tilbakeholdenhet og
direkthet (et pluss). Elises vifte er som en rollefigur i seg selv, en klar
indikasjon på innehaverskens sinnstilstand (et stort pluss). Tjenerne Geddy
Aniksdal og Olav Hanto balanserer på grensen mellom overspill og akkurat passe
overdådighet, men begge gjør det med en slik sjarm at det går i balanse. Den
gjerrige Harpagon selv, spilt av Leif Arild Sanden, befinner seg på
pluss-siden. Rollefigurens sleske griskhet har motvekt i barnlig oppriktighet.
Visst er han gjerrig, men hvem kan bebreide det bortskjemte barnet som ennå
ikke har lært å dele? Han vet ikke bedre, stakkar, og han har da sine
forsonlige sider - også.
Overskudd
Pluss må ensemblet også få for bruken av teaterrommet i sin
helhet. De bruker balkongene, de bruker fløyelsforhengene, de bruker trappene,
de bruker auditoriet. Ofte starter en scene i utkanten av synsvinkelen mens den
man har sett på går mot slutten. Grepet gir tempo og temperatur, og fungerer
som medisin mot tradisjonens overtydelighet.
Sluttsummen viser altså et solid overskudd. «Den gjerrige» er
igjen blitt vitalt teater: Livlig, lekent, med nikk og bukk til historien, men
freidig særegent og med klar grenlandsk signatur.
Premiere var i Porsgrunn 07.06.
No comments:
Post a Comment