Wednesday, March 14, 2012

Mars 2012: Postkort fra Lillebjørn

«Postkort fra Lillebjørn». Oslo Nye Teater. Av: Catrine Telle og Ivar Tindberg etter Lillebjørn Nilsen. Med: Helle Haugen, Marvin Amaroso, Hans Rønningen, Ola G. Furuseth m.fl. Regi: Ivar Tindberg. Musikalsk ansvar: Atle Halstensen.
Der Oslo blir Oslove.
TERNING:FEM

Musikalsk bybilde

«Postkort fra Lillebjørn» er en kjærlighetserklæring til Oslo - og til Lillebjørn.

MUSIKAL: Oslo Nye Teater liker å kalle seg «hele byens teater». «Postkort fra Lillebjørn» er blitt hele byens teaterforestilling.
Minimusikaler
En tradisjonell musikal er det ikke. «Postkort fra Lillebjørn» inneholder ingen dialog, bare sangtekster. Handlingen er ikke sammenhengende. Men langt mer enn en animert teaterkonsert er dette likevel. Vi kan kalle det en serie minidramaer, og minikomedier, eller kanskje mest presist, minimusikaler, satt sammen rundt et tema: Å høre til, enten det nå er i en by, med andre mennesker eller rett og slett i seg selv (alternativt, sammen med en plate av Django Reinhardt). De musikalske arrangementene strekker seg fra det helt nakne - stev à cappella - via parisisk trekkspill (ypperlig traktert av Espen Leite Skarpengland), innom latindans og soulpop - til komplett rockeband av garasjebråketypen. Hele veien er det vokalen, og med den Lillebjørn Nilsens tekster, som står i sentrum. Atle Halstensen har sørget for at ordene aldri kamufleres, og en kan nyte bypoetens lyrikk ord for ord.
Kjære Oslo
Det er bypoeten Lillebjørn som hylles hjerteligst her. Vi drar også hjemmefra. Ensemblet tar oss med til Paris, til Amsterdam, til Hamburg. Til Danmark og New York. Vi er til og med innom et mer nasjonalromantisk Norge enn vi vanligvis finner innenfor Ring 3. Men en trekkfugl vender alltid tilbake, og kjærligheten er mer oppriktig erklært i de sekvensene som finner sted i den lille hovedstaden med hjerter der O-ene kunne ha vært.
De musikalske og de sceniske høydepunktene er ikke alltid sammenfallende. Men høydepunkter er her mange av. «Postkort fra Lillebjørn» inneholder omtrent like mye poesi og humor, utporsjonert slik at man ofte får det ene når man forventer det andre. Forestillingen er dessuten rik på visuelle overraskelser. Den sprudler av sjarm, og Helle Haugen – for anledningen helt uten bremser og med særlige kostymeprivilegier - er den som sprudler aller mest. Ola G. Furuseth, Hans Rønningen og den purunge gitargutten Sivert Sivertsen fortjener også særlig ros.

Premiere var på Oslo Nye Teater 08.03.2012.

No comments:

Post a Comment