Sunday, October 11, 2009

Oktober 2009: Du ska få en dag i mårå

«Du ska få en dag i mårå» av Runar Borge basert på Alf Prøysen, Det Norske Teatret. Med: Siw Anita Andersen, Jon Eivind Gullord, Helga Guren, Gjertrud Jynge m.fl. Regi: Runar Borge. Musikalsk ansvarlig: Svenn Erik Kristoffersen.
Nostalgi for nye generasjoner.
TERNING: FIRE

Sirkus Prøysen

«Du ska få en dag i mårå» er en stemningsfull Prøysen-hyllest.

MUSIKKTEATER: Moderne grep til tross har «Du ska få en dag i mårå» et nostalgisk, lett gammeldags preg. Stykket dveler ved Prøysens ord i en teaterforestilling som er dels sirkus, dels tivoli, dels kabaret. Variasjonen er stor, men tempoet er saktere enn dagens barn er vant til. Kanskje har de godt av det, kanskje vil noen av dem synes dette er «Barnetimen for de største». Mor og far, bestemor og bestefar vil nemlig ikke ha problemer med å kjenne igjen og nyte stilgrep fra sin barndoms Prøysen-tv eller –radio.
Vi begynner i en grå gatevirkelighet, der to blakke musikanter etter mal av Kanutten og Romeo Clive (Siw Anita Andersen og Jon Eivind Gullord) sliter for føden. Men morgendagen hører blanke ark og fargestifter til, og den tar de to inn i en verden der dyr kan snakke og synge og der fantasien bygger både sirkus og tivoli.
Den røde tråden er klippet opp i mange biter, men «Du ska få en dag i mårå» hyller Prøysens oppfinnsomhet og gir et gjensyn med mange av hans figurer. Vi møter Teskjekjerringa, Bolla Pinnsvin og Nøtteliten, Helene Harefrøken, Tor Tordivel og Marians gode, gamle teddybjørn. «Du ska få…» legger vekt på Prøysens barnetekster, og mange av salens voksne vil nok tenke at Borge godt kunne ha inkludert flere av hans bittersøte og tvetydige dikt. Noen få av dem får vi, men «Du skal få en dag i mårå» legger størst vekt på det muntre, optimistiske, enkle og barnevennlige i Prøysen-produksjonen.
Tonefølget er herlig uforutsigbart, krydret med jazzakkorder, steppetakter og stev, blant mye annet, upåklagelig framført av et femmanns orkester som aldri lar det instrumentale ta oppmerksomheten bort fra ordene. Et samlet ensemble av sangere, dansere og skuespillere imponerer, men den største overraskelsen er Helga Guren, som opptrer som sirkusprinsesse og gir begrepet «å slå hjul» en ny betydning.

Premiere var 08.10.09.

No comments:

Post a Comment