Thursday, May 7, 2015

April 2015: Dido + Aeneas



«Dido + Aeneas», Torshovteatret/Nationaltheatret. Av: Henry Purcell (musikk) og Nahum Tate (tekst). Med: Lena Kristin Ellingsen, Bernhard Arnø, Christian Skolmen og Ågot Sendstad, Kristian Alm, Kristian Støvind, Ole Willy Falkhaugen. Regi: Sigrid Strøm Reibo. Musikalsk ansvarlig: Simon Revholt.
Uhøytidelig svulstighet.
TERNING: FEM

Minimalist-monumentalisme

Patos møter patos. På Torshov kombinerer «Dido + Aeneas» skoledagenes følelsesintense melodrama og det operatiske skjebnedramas mytologisering.

MUSIKAL: Den eldste kjente oppsetningen av Henry Purcells opera «Dido og Aeneas» fant sted på en engelsk pikeskole i 1689. Skoleforestillingen danner en ramme også om Torshovteatrets Musikklabs operautforskning. Ågot Sendstad, med skoleuniform, musefletter og diadem, er Dido, dronning av Karthago. Hun forelsker seg i Aeneas, trojansk prins i hvit t-skjorte og basketballjakke (spilt av Christian Skolmen).
Det hintes også mot high school-musikalen (tenk «Grease», som der også er en allusjon til i scenen der Dido forteller venninnene om sin ferske kjærlighet) og den erkeengelske julepantomimen (der følelsesstemninger, som i opera, markeres heller enn spilles ut). Dessuten er norsk ungdomsskolekultur, med blokkfløytespilling og elevkveld-stiv pardans, gitt plass.
Kompaktversjon
Sigrid Strøm Reibo, dramaturg Njål Helge Mjøs, koreograf Oleg Glushkov og musikalsk arrangør Simon Revholt har valgt en kompakt form til forestillingen. Sangene framføres på originalspråket engelsk, med inderlighet, innrammet av forklarende innstikk (Bernhard Arnø som forteller), i skingrende skoleguttforedragsformat, med ungdommelig-naivistisk gravalvor og wikipediansk tekststil. I forestillingsprogrammet finnes for øvrig librettoen i sin helhet, med orddefinisjoner, for dem som måtte føle behov for det. Forestillingen er ellers ikke tekstet.
Dido og Aeneas parrer seg med klossete iver, mens ungdomsskolens populær-kule mobber skråstrek operaens heks (Lena Kristin Ellingsen) spinner intriger om dem, godt hjulpet av det dansende kor Alm-Falkhaugen-Støvind i et bredt utvalg statist- og biroller. De tre er på utlån fra Nasjonalballetten og holder, naturligvis, nasjonalballettnivå, om enn begrenset av scenestørrelsen.
Usentimentalt svulstig
I forestillingen er skuespillerferdigheter prioritert over sangfaglig styrke, som seg hør og bør innen teaterrammen. Spillet-i-spillet krever at aktørene kan balansere sine rollefigurers høytidsstemning med et usentimentalt, uhøytidelig forhold til egne virkemidler. Det kan de og det gjør de. Samtidig bidrar den musikalske kvartetten - Simon Revholt, Kaja Fjellberg Pettersen, Morten Michelsen og Lise Voldsdal - med et tonefølge som er rikt på kammermusikalske kvaliteter.
Med «Dido + Aeneas» har Sigrid Strøm Reibo og kompani skapt en ny Musikklab-forestilling med den samme sjangerbevissthet og -brudd som har preget de foregående.

Premieren var på Torshovteatret 18. april 2015.

No comments:

Post a Comment