Tuesday, July 15, 2014

Juni 2014: Grimstadgram



«Grimstadgram». Apotekergaarden, Grimstad. Av og med: Lisa Tønne, Jonna Støme, André Jerman, med tekstbidrag også fra Jon Niklas Rønning, Trond Hanssen og Vemund Vik. Regi: Vemund Vik.
Plutselig #denfølelsen.
TERNING: FEM


Fellesskap med og uten filter

Dialogen er det opprinnelige sosiale mediet.

SHOW: Det skjer et skifte i «Grimstadgram» omtrent midtveis i showet. Et skifte i energi, tempo og intensitet. Jonna Støme står på scenen, alene i sin standupsekvens. Han går brått fra publikumsfrieriet til provokasjonen. Og plutselig forstår premierepublikummet nøyaktig hvor velkommen deres respons er for utøverne.
Kommunikasjon
Med dette, i dette og etter dette oppleves «Grimstadgram» som en syntese mellom de tre som opptrer og de mange de opptrer for. Som et fellesskap som minner oss om at det er samtalene, fortellingene, ordene, som danner de opprinnelige sosiale mediene. Som en tydeliggjøring av at kommunikasjon avhenger både av avsender og mottaker, og at det vi opplever som «timing» ikke bare styres av avsenderens utporsjonering av sine virkemidler, men også av mottakerens åpenhet for dem. 
Før dette har der vært tidspunkter i «Grimstadgran» der de tre på scenen - Lisa Tønne, André Jerman, Jonna Støme - har slitt med å nå fram. Ikke at tekstene er svake, for det er de på ingen måte. Ikke at komikerne mangler sikkerhet, autoritet, nærvær, for det har de. Men der har ligget en avventenhet over både scene og sal, en kanskje-kanskje ikke-holdning der ingen av partene har nådd helt inn til den andre. Stømes raske brudd er det som skal til for å bryte igjennom og å vinne fram til den ekte kommunikasjonen. Resten av showet mottas med den oppmerksomme reaksjonsviljen som gjør liveformen så motiverende både for den som opptrer og den som får se og høre at det skjer: Dette er kommunikasjon. Dette er nå. Vi er her. Det er slik det skal være.
Solide sanger
«Grimstadgram» veksler mellom standupsekvenser, noen få sketsjer og noen flere revyviser (i hovedsak er det Lisa Tønne som synger, med en bevisst, fokusert diksjon som fremhever vitsene i visene). Sangene Jon Niklas Rønning og Trond Hanssen har levert, «#sommerkveld på gården» (som dreier seg om et spesifikt ektepar på en spesifikk gård et sted i Sørum kommune) og «#so ro lillemann» (som kunne ha vært lagt til barnerom over hele verden), utmerker seg med fiffige sluttlinjer og en effektiv kontrast mellom velkjente, «ufarlige» toner og noe farligere tekster.
Vi som flere ganger har sett hver av de tre på standupscenen kjenner igjen noe av solomaterialet. Men det framstår i foredlet form denne gangen. Lisa Tønne har perfeksjonert sine selvtillitsbetraktninger og sin mammografikåsering. Jonna Støme har sortert høydepunkter fra sine barne-tv-erfaringer. André Jerman har funnet en rytme der han skifter uanstrengt mellom det slentrende og det spissede, og Vemund Vik har skapt overganger, noen ganger glidende, andre ganger plutselige, som binder forholdsvis ulik tematikk sammen i en nysgjerrighetsskapende helhet. 
Det felles fundamentet er avviket mellom personlig frustrasjon og forskjønnende fasade. Mye har de sosiale mediers lette kvikkhet. Mye er allmennvinklet gjenkjennelig. Noe er skarpt og med overraskende vrier på det allmenne. Det aller, aller meste er godt observert og like godt uttrykt.

Premieren fant sted på Apotekergaarden i Grimstad 18. juni 2014.

No comments:

Post a Comment