Monday, June 2, 2014

Mai 2014: Hav



«Hav». Gimle, Bergen. Festspillene i Bergen i samarbeid med Det Norske Teatret, Hordaland Teater og Bondeungdomslaget i Oslo. Av Jon Fosse. Med: Øystein Røger, Kyrre Hellum, Svein Tindberg, Hildegun Riise, Birgitte Larsen og Morten Espeland. Regi: Kai Johnsen.
Poetisk desperasjon.

Levende døde

«Hav» er en melankolsk, nær fortvilet meditasjon over mennesker i en mellomtilstand mellom liv og død.

TEATER: Publikum sitter i en sirkel. To tomme vindusrammer i tre ligger på gulvet, to traller med uinnrammede pleksiglass står på gulvet. Fra seter blant publikum reiser Øystein Røger og Kyrre Hellum seg. Etter hvert skal Birgitte Larsen, Morten Espeland, Hildegun Riise og Svein Tindberg gjøre det samme.
Fosses hav
Havet, eller fjorden, figurerer i mange av Jon Fosses skuespill. For ulike skikkelser symboliserer det ulike ting: Lengsel. Tap. Død. Liv. Trygghet. Evighet. Ensomhet. Frihet. Avstand. Noen ganger kan det også være «bare» et miljø, et sted hvor en historie finner sted. Et fast punkt, om det er aldri så flytende.
I «Hav» er både hav og skip vage ideer, ikke fysiske realiteter. «Havet er berre noko som er», sier han som kaller seg skipsføreren (eller «Skipsføraren», spilt av Øystein Røger). Men her er det høyst usikkert at havet er. Det er høyst usikkert om noe eller noen som helst er. Mer sannsynlig er det at livet er over, og ingenting er, at det tenkte havet og det tenkte skipet danner et rom et sted og en tid etter døden. «Dette er liksom ingen stad og så er det liksom likevel ein stad», som det sies, «som er og som ikkje er samtidig».
Slik er det også med menneskene i stykket. De befinner seg i en mellomtilstand der de både er og ikke er. De kjenner og kjenner ikke hverandre. De kommuniserer og kommuniserer ikke. De føler og føler ikke. Bare undringen - i seg selv en form for ustabilitet - er konstant. Hvor inntrengende det vil oppleves av tilskueren avhenger i stor grad av hvor mottakelig en selv er for den samme undringen.
Musikalsk
Tekstframføringen tyder på musikalsk instruksjon. Dialogen bølger mellom det tvilende, søkende, usikre, og det konfronterende, fortvilte, insisterende. Skikkelsene navigerer - med utbrudd av temperament - mellom temaer som er nøkkeltemaer for Fosse: Avmakten i møtet med overganger, melankolien over alt som er over, lengselen etter å bli forstått og avvisningen når en forstås så altfor godt. I hvor stor grad kan en tro at andre mennesker er der for en? Hva skjer i døden og etter døden? Ekkoer fra hele forfatterskapet gir gjenlyd i teksten, som dramatikeren har annonsert blir hans siste teaterstykke. Det er også av hans dystreste, med en grunntone av poetisk uttrykt desperasjon.
Kai Johnsen og samarbeidspartnerne framhever denne dysterheten gjennom framføringer fulle av uro, en lysdesign preget av mørke - noen av scenene framføres faktisk i et nær totalt mørke - og en scenografi der speilvirkninger, projeksjoner og silhuetter skaper spøkelsesaktige gjenskinn av de samme personene som er fysisk til stede i scenerommet. Ingrid Tønder og Klaus Kottmann har samarbeidet om det visuelle uttrykket. Nok en gang understrekes en fossesk sannhet: Overflaten kan være stillferdig, men understrømmingene er kraftige, uforutsigbare og ustyrlige.

Etter endt spilleperiode på Logen Teater overføres «Hav» til Strandebarm 31. mai. Oslo-premieren blir 26. september, i Teatersalen BUL.

Premieren fant sted under Festspillene i Bergen, 22. mai 2014.

No comments:

Post a Comment