Sunday, August 25, 2013

August 2013: Signalerkommentar om Dramatikkens hus, Dramatisk dynamo



Dramatisk dynamo

Dramatikkens hus hadde sårt behov for en ny start. Den kommer nå. Og den er rekordoffensiv. 

SIGNALER: Drøyt ett år har gått siden Kai Johnsen forlot Dramatikkens hus, etter intern strid om kunstnerisk profil og ansvar. Siden har det, sett utenfra, vært stille. Labert aktivitetsnivå, liten variasjon, få åpne arrangementer. Men i kulissene har husets nye utviklingsansvarlige, Siri Senje og Line Rosvoll, arbeidet intenst. Nå vises resultatene.

I MORGEN åpner Norsk Dramatikkfestival, i år med åtte enaktere. Flere av dem gransker motsetninger mellom privat liv og offentlig fasade. I «Kinder K» trekker Kristofer Grønskag linjer mellom norsk abortlov og Hitler-Tysklands utslettelse av funksjonshemmede. I «Crème de la crème» ironiserer Ingeborg Eliassen over forplantningsteknologi og forbrukermentalitet. I «Anonym søker» avdekker Per Andreas Persson to middelaldrende menns hemmelige kjønnsidentiteter og i «Til Valhall» setter Kristian Lykkeslet Strømskag en soldats traumer opp mot militær retorikk. 
 Ikke alt virker ferdig formet, men det er ikke poenget. Programmet presenterer potensial og bredde, i språk, stil og tematikk.

FORRIGE HELG presenterte Rosvoll & Senje husets 16 nye husdramatikere. De neste to årene får Hans Petter Blad, Fredrik Brattberg, Kristin Auestad Danielsen, Eirik Fauske, Oda Fiskum, Toril Goksøyr & Camilla Martens, Kristofer Grønskag, Liv Heløe, Rønnaug Kleiva, Lisa Lie, Miriam Prestøy Lie, Kate Pendry, Kristian Lykkeslet Strømskag, Maria Tryti Vennerød og Marco Demian Vitanza et sikkerhetsnett for sitt arbeid. I prosjektet ligger frikjøpt tid til skriving, samarbeid med dramaturger, regissører, teknikere og skuespillere, og muligheter til å teste tekst i sal og for publikum. 
Liv Heløe kaller det «et tredimensjonalt arbeidsstipend».

DE 16 HAR alle skrevet og fått oppført dramatikk tidligere. Noen mye, andre mindre. Stilistisk, tematisk og metodisk har de lite felles. De nye husdramatikerne har dessuten svært ulike oppfatninger om tekstens rolle i teatret. Bruker de hverandre som samtalepartnere, vil Dramatikkens hus få forsterket sin rolle som teatertenketank. 
I høstprogrammet finnes diskusjonsposter som kan bidra til det samme. For husdramatikerprosjektet skal slett ikke oppta all energi i Dramatikkens hus. Fortsatt skal enkeltstående prosjekter støttes gjennom dramaturghjelp, verkstedarbeid og skrivestipender. 
Ambisjonene er høye. Innfris de, vil huset endelig - igjen - bli det kraftsenter for kompetanse og utvikling som det ønsker å være.

Teksten sto på trykk i Dagbladets Signaler-spalte  22. august 2013. "I morgen" viser altså til fredag 23.08.13, mens "forrige helg" er fredag 16.08.13.

No comments:

Post a Comment