Friday, August 21, 2015

Juni 2015: Stig og Styves sommershow



«Stig og Styves sommershow». Mot Normalt AS/Kulturhuset Banken, Lillehammer/Hotell Wassilioff, Stavern. Av og med: Stig-Werner Moe og Tom Styve, med tekstbidrag fra bl.a. Hanne T. Asheim, Rune Dahl Bjørnsen. Regi: Tom Sterri.
Uhøytidelig revylek.
TERNING: FEM

Bevisst showbiz

Sommermoroa er sikret.

SHOW: Gamle revytradisjoner blir som nye, med tidsriktige oppdateringer, personlige signaturgrep og selvkommenterende virkemiddelbevissthet, når Stig-Werner Moe og Tom Styve lager sommershow.
Nytt og gammelt
De forsyner seg fritt fra revyhistoriens verktøykasse. De bruker tradisjonell showmusikk og dansetrinn. De refererer til Einar Rose, Leif Juster og Dag Frøland. Med fysiske geberder, grimaserik ansiktsmimikk og fordreide stemmer understreker de det parodiske i sine typer. Ikke sjelden gjenskaper de også egen showhistorie. Rune Dahl Bjørnsens «Peer Gynt som vokalteater» (definert som tekstframføring uten konsonanter) fra Simon Andersen og Stig-Werner Moes 2012-show «Tråkker i spaghettien» har fått en oppussing. Gjensynet med Moes fakir Deng Meg inneholder gester, triks og ulenkelighet vi kjenner fra tidligere år, mikset med nye vrier av året.
Samspillet er uanstrengt. Ofte opptrer Moe & Styve som ordduellanter i konkurranse om publikums sympati, ikke bare i sin Leif Juster-hyllest som rap battle, men også i mellomstikk med broderlig nesevishet.
Punktert glatthet
De kler seg stadig ut og delvis av, og i flere omganger spiller de damer, ikke på den glattpolerte drag queen-måten, men rensket for glamour. Det som er av glamour i showet har ironisk tilsnitt, og den er det de fire sparkepikene - Maja Lillerandklev, Jannicke Haugen, Therese Andreassen og Clarissa Bergh, sistnevnte er også ansvarlig for koreografi - som står for. Men i dette, som i alt annet, punkteres alle pretensjoner. Dette bevisste forholdet til egne virkemidler, kombinert med uhøytidelig lekenhet, er karakteristisk. Moe & Styve følger revyens regler når de vil og bryter dem når de vil, og med det gjør de også det forutsigelige uforutsigbart. Tom Sterri, med all sin erfaring fra revyfeltet, er helt riktig instruktør for materialet. For innholdet er et stikkord politisk korrekt dobbeltmoral. Et annet er stilsikker folkelighet. Stig og Styve demonstrerer at selv D.D.E kan bli mer folkelige, og at Åge Aleksandersens hverdagspoesi kan bli helprosaisk.

Anmeldelsen ble skrevet ut fra forestillingen på Lillehammer 12. juni.

Juni 2015: Fri



«Fri». Goksøyr & Martens i samarbeid med Nationaltheatret, Festspillene i Bergen og Dramatikkens Hus, vist ved Akershus Festning. Av: Toril Goksøyr og Camilla Martens. Med: Ane Dahl Torp, Benjamin Helstad, Kari Onstad, Live Miranda Flaten, Trine Wiggen, Eindride Eidsvold, Birgitte Larsen, Hennika Skjønberg m.fl. Regi: Toril Goksøyr og Camilla Martens.
Empatiske utsnitt.
TERNING: FEM


Det skjulte i det åpne

Livet rakner. Toril Goksøyr og Camilla Martens nøster i de løse trådene.

TEATER: Som teaterskapere har Goksøyr & Martens alltid vært opptatt av sammenbruddet. Hva som leder fram til det. Hva som skjer etter det. Hvordan det er å leve i det. Ofte knytter de det til omsorg og mangel på omsorg: Hvem tar vare på hvem? Hva skjer når omsorgspersonen er den som bryter sammen?
Mødre og døtre
I «Fri» er hovedpersonen Elin (Ane Dahl Torp), en sykemeldt sykepleier som har vært dypt deprimert i året som har gått siden hennes bror døde, og trolig også lenge før. Hennes forhold til datteren (Live Miranda Flaten), moren (Kari Onstad) og broren avdekkes gradvis gjennom samtaler i parken. Parallelt vises bruddstykker av andre menneskers liv. Hensyn, å ta eller ikke ta det, er et stikkord for det meste.
Publikum ser forestillingen fra et stillas over spilleområdet, ikke ulikt plasseringen under «OMsorg», som samme scenekunstduo skapte for Bakscenen på Nationaltheatret. Nå er vi ute, i en park, et offentlig rom der private historier spilles ut. Vi hører samtalene under oss gjennom høretelefoner, i stadig veksling mellom ulike grupper. I Elins tilfelle får vi også høre hva hun tenker og ikke deler med personene rundt.
Realisme og brudd
Goksøyr & Martens legger sine teaterforestillinger nær virkeligheten, og gir dem autentiske innslag. «Fri» er dels basert på intervjuer. Replikkene er ujålete enkle. Dramaturgien er løs. I spillet ligger vekten på normalmenneskelig kommunikasjon. Langt på vei framstår forestillingen som et utsnitt fra enkeltpersoners hverdag. Samtidig tjener bruddene med det realistiske - den styrte vekslingen mellom samtaler i øreklokkene, voice over-tankene, musikkinnslag, en sluttsekvens med såpebobler - som påminnelser om at dette er kunst. Det er skapt for å gjøre inntrykk, for å vekke refleksjoner eller følelser.
«Fri» er teater av det slag som overlater sine konklusjoner til sine tilskuere. Trådene her nøstes i, nøstes aldri fullt opp. Hva og hvor mye vi får ut av det, er i stor grad opp til oss.

Premieren fant sted i Nygårdsparken i Bergen, 30. mai, som del av Festspillene i Bergen. Anmeldelsen er skrevet ut fra Oslo-premieren 5. juni, i den gamle minnelunden ved Akershus Festning.